08 października 2018

Czym jest Growth hacking?

Jak działa growth hacking • Przykłady growth hacking • Strategia marketingowa

Growth hacking – co to jest?

Growth hacking to rodzaj strategii marketingowej, która opiera się na wykorzystywaniu niekonwencjonalnych i innowacyjnych technik, które napędzają szybki rozwój biznesu przy minimalnych nakładach finansowych. Growth hacking nie zastępuje tradycyjnych form reklamy, jest po prostu kompletnie nowym i innym podejściem do rozwoju biznesu. Strategia ta pozwala bardzo małym kosztem i w krótkim czasie osiągnąć ponadprzeciętne korzyści, takie jak pozyskanie licznej grupy nowych użytkowników, wzrost konwersji, wzrost sprzedaży produktów lub usług, czy zwiększenie świadomości marki.

czym-jest-growth-hacking-3

Jak działa growth hacking?

Growth hacker skupia się przede wszystkim na testach, sprawdza i szczegółowo analizuje wszystko co się da, m.in. ruch na stronie i zachowanie użytkowników. Wykorzystuje wiedze na temat produktów, technologii, projektowaniu czy treściach na stronie, jednak oprócz wiedzy growth hacking opiera się na kreatywności i niekonwencjonalnym myśleniu, które są kluczem do szybkiego sukcesu. Dzięki temu tworzy różne strategie i sprawdza podejmowane przez siebie decyzje, aby wybrać te najskuteczniejsze. Growth hackera charakteryzuje nieustępliwość w działaniu, dąży do celu wykorzystując wszelkie możliwości, także luki w systemach informatycznych. Właśnie takie podejście sprawia, że growth hacking jest niezwykle skuteczną  strategią marketingową.

Justin McGill usystematyzował działania growth hackera, dzieląc je według etapów komunikowania się z użytkownikami.

  • Pozyskiwanie – wszystkie działania mające na celu przyciągniecie użytkownika. Działanie w mediach społecznościowych, udostępnianie wysokiej jakości treści, widoczna subskrybcja, skuteczne przyciski call-to-action, możliwość interakcji z administratorami itp.
  • Aktywizowanie – ma zachęcić użytkowników do podjęcia działania, może w tym pomóc jak najprostsza forma zapisania się do newslettera, oferowanie upominków, wysyłanie spersonalizowanych e-maili, zbieranie informacji o stronie,
  • Zatrzymanie – utrzymanie stałego kontaktu z pozyskanymi użytkownikami, e-maile, specjalne oferty, promocje itp.
  • Odesłanie – polega na nagradzaniu osób które polecają bądź udostępniają twoją stronę,
  • Przychód – śledzenie użytkowników którzy rezygnują z zakupu, analizowanie  ich zachowania  i eliminowanie błędów w przyszłości.

Growth hacking skoncentrowany jest na szybkich efektach, zdobyciu jak największej liczby użytkowników, wzroście konwersji i sprzedaży, dlatego jest to najlepsza strategia dla małych i dopiero rozpoczynających działalność firm. Nowo powstałe przedsiębiorstwa najczęściej inwestują wszystko w swoje produkty i nie mają już środków na profesjonalny marketing, jednak kreatywność, pomysłowość, niekonwencjonalność myślenia i determinacja w działaniu nie maja ceny, a są one niezbędnymi elementami growth hackingu. Facebook, linkedin, amazon, netflix, paypal, youtube, to firmy które zawdzięczają swoją potęgę growth hackingowi.

czym-jest-growth-hacking-4

Przykłady growth hacking

Tak jak każda strategia marketingowa growth hacking wymaga dostosowania do rodzaju biznesu, do oczekiwań i potrzeb klientów, ponadto techniki growth hacking nieustannie się rozwijają i zmieniają, jest to metoda bazująca na innowacyjnych i niekonwencjonalnych technikach, jednak jest kilka podstawowych zasad, które można wykorzystać. Optymalizuj stronę, przyciski CTA, skutecznie pozyskuj adresy e-mail, a ponadto:

  • Poznaj swoich klientów – dowiedz się co ich interesuje, jakie strony chętnie odwiedzają, a następnie wykorzystaj te informacje by jeszcze skuteczniej przyciągać ich uwagę. Musisz pomyśleć o grupie klientów w których celujesz, jacy oni są? Jakie mogą mieć hobby? Jaki przekaz będzie do nich trafiał najlepiej?
  • Retargeting – to sposób na dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę, ale nie dokonali zakupu. Polega na wyświetlaniu reklam Twoich produktów na stronach, które odwiedzają potencjalni klienci. To bardzo skuteczna metoda, ponieważ rzadko się zdarza, aby internauci dokonywali konwersji już przy pierwszej wizycie na stronie, warto wiec przypominać im o sobie i zachęcać do powrotu.
  • Wykorzystaj potencjał pozyskanych klientów – najprostszy sposób to oferowanie klientom rabatów, lub innych prezentów w zamian za polecenie produktów lub oferty znajomym, na przykład poprzez udostępnienie linka na profilu w social media.