Czym są kluczowe wskaźniki efektywności?
Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicator), to wskaźniki biznesowe służące do pomiaru wydajności i postępu w osiąganiu założonych przez przedsiębiorstwo celów. Głównym zadaniem KPI jest dostarczanie kluczowych, czyli najistotniejszych informacji, które pozwolą ocenić, czy określone cele biznesowe są realizowane. KPI pozwalają skutecznie ocenić funkcjonowanie firmy, poziom jej rozwoju, ale także wspierają proces doskonalenia przedsiębiorstwa i pomagają w efektywnym jego zarządzaniu.
W branży e-commerce przykładowymi KPI mogą być:
- współczynnik konwersji
- ruch na stronie
- średni czas spędzony na stronie
- średnia wartość zamówień
- wskaźnik porzuceń koszyka
- średni dochód na liczbę sesji
- bounce rate
Jak wyznaczyć kluczowe wskaźniki efektywności?
Kluczowe wskaźniki efektywności muszą być dobierane indywidualnie do potrzeb danej firmy, dlatego ich właściwe określenie często wymaga wielu tygodni analiz. Proces wyznaczania KPI można podzielić na trzy etapy.
- 1. Zdefiniowanie celów firmy.
Przy wyznaczaniu KPI należy zacząć od podstaw, po pierwsze trzeba odpowiedzieć sobie na pytania „jakie są zasadnicze cele przedsiębiorstwa?”, „co będzie wyznaczało sukces firmy?”. Przykład: w przypadku sklepu internetowego celem nadrzędnym będzie wzrost sprzedaży.
Następnie określa się bardziej szczegółowe mikro cele, które prowadzą do osiągnięcia zasadniczego celu. Przykład: jeżeli celem jest wzrost sprzedaży, to mikro celem będzie wzrost liczby użytkowników. - 2. Wyznaczenie czynników których realizacja zbliża do osiągniecia celów.
Następnym krokiem jest wyznaczenie wartości, których realizacja będzie prowadzić do osiągniecia wyznaczonych celów, musza one się składać z dwóch elementów: mierzonej czynności i przedziału czasowego.
Przykład: zwiększenie liczby nowych użytkowników o 20 % w ciągu 12 miesięcy .
- 3. Wyznaczenie KPI
Na podstawie powyższych czynników wyznaczane są ostateczne KPI, czyli wskaźniki dzięki którym zmierzymy stan realizacji określonych celów.
Przykład: procent nowych użytkowników w stosunku do powracających w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Do czego potrzebne są KPI?
KPI są jak drogowskazy na twojej drodze do sukcesu. Ich ciągłe monitorowanie pomaga podejmować właściwe decyzje, skupiać się na inwestycjach, które przynoszą efekty i kierować twój biznes we właściwą stronę. Jednak aby kluczowe wskaźniki efektywności spełniały swoją funkcje, muszą być dobrane w bardzo przemyślany sposób tak by ich analiza miała rzeczywiście istotny wpływ na twój biznes.