24 września 2018

Czym jest Cost per click (CPC)?

Zalety modelu CPC • Optymalizacja CPC • Kontrola skuteczności modelu CPC

Cost per click – co to jest?

Cost per click, w skrócie CPC, czyli koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia w reklamę, to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych, dotyczący kampanii internetowych Pay per click. CPC należy do modelu efektywnościowego, czyli takiego gdzie reklamodawca płaci za pojedyncze kliknięcie w reklamę, które przekierowuje użytkownika na reklamowaną stronę, a nie samo jej wyświetlenie.

Czym jest Cost per click (CPC)? 5

Jak obliczany jest CPC?

Wzór na obliczenie CPC to łączny koszt kliknięć podzielony przez liczbę kliknięć. Przykładowo całkowity koszt poniesiony przez reklamodawcę wyniósł 200 zł, a liczba kliknięć stanowiła 50, zatem średni CPC będzie się równał 0,50 zł.

Czym jest Cost per click (CPC)? 1

Oczywiście im bardziej popularne słowo kluczowe, tym wyższa będzie cena za kliknięcie. Ponadto cena uzależniona jest także od rodzaju systemu reklamowego. Google Adwords jest najbardziej popularnym i największym systemem, ale nie jedynym, inne popularne to Bing, Facebook Ads, czy Yahoo Search Marketing. Ta ostatnia uzależnia cenę od najwyższej licytowanej stawki, natomiast Google Adwords determinuje cenę od współczynnik klikalności (CTR), czyli stosunku miedzy liczbą kliknięć a ilością wyświetleń reklamy. Jeśli CTR jest wysoki cena pojedynczego kliknięcia jest niższa. Adwords przypisuje każde kliknięcie w płatną reklamę jako konwersje, niezależnie czy interakcja z płatną reklamą była ostatnim punktem przed zakupem towaru czy nie.

Google Analytics oferuje różne modele atrybucji, czyli sposoby przypisywania konwersji. Najlepiej zapoznać się ze wszystkim możliwościami i wybrać najbardziej odpowiedni i zgodny z twoimi celami.

Czym jest Cost per click (CPC)? 4

Jak optymalizować kampanię CPC?

Rozpoczęcie nowej kampanii internetowej w modelu CPC, jest zawsze dużym wyzwaniem i wymaga dokładnej analizy i planowania. Na początku należy odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytania:

  • jaki jest cel kampanii (zwiększenie sprzedaży, wzrost rozpoznawalności marki, pozyskanie leadów)?
  • jaka jest nasza grupa docelowa?
  • czy użytkownicy szukają naszych produktów, a może trzeba ich do tego zachęcić?

Następnie trzeba zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które wymają szczególnej uwagi:

1. Dopasowanie słów kluczowych (istotny tylko dla Adwords) to priorytet w kampanii Adwords, zamiast skupiać się na najbardziej popularnych słowach kluczowych, możesz spróbować poświęcić czas i przeanalizować czego dokładnie twoi potencjalni klienci poszukują w internecie, możesz wykorzystać słowa kluczowe z tzw. długiego ogona, przykładowo zamiast „sukienki” użyj frazy „letnie sukienki z wzorami”. Takiego rodzaju słowa kluczowe wyeliminują użytkowników, którzy nie są zainteresowani twoją ofertą, a sprawią że przyciągniesz dokładnie tą grupę docelową do której adresujesz swoje produkty czy usługi.

2. Odpowiednia kreacja wizualna. Przejrzysta, prosta, czytelna, jasno wzywająca do podjęcia akcji, z drugiej strony dopasowana pod względem kolorystycznym i graficznym do grupy docelowej użytkowników.

3. Treść reklamy. Przy pisaniu treści reklamy najważniejsza jest zmiana podejścia, nie chcemy sprzedawać produktów czy usług, chcemy oferować rozwiązanie problemu. W treści kluczowe są trzy elementy, opis cech produktu, korzyści jakie otrzymujemy, przycisk call-to-action. Ważne są oczywiście przyciągające wzrok nagłówki, których treść będzie zgodna z treścią reklamy i strony docelowej. Eksperymentowanie z ciekawymi przyciskami call-to-action, lub humorystyczna treść to również sposoby na poprawę konwersji.

4. Landing page. Musisz przygotować dostosowaną do całej kampanii stronę docelową. Oczywiście ważne by była ona przejrzysta, użyteczna i spójna z kampanią, jej nagłówki i treść muszą być powiązane z samą reklamą i jasno wskazywać korzyści jakie oferujesz.

5. Typy użytkowników. Podziel kampanię na różne typy użytkowników np. nowi użytkownicy i stali. najlepiej dla każdego produktu przygotuj inne grupy docelowe, a następnie eksperymentuj z odmiennymi reklamami dla tych samych produktów ale skierowanych do odmiennych grup docelowych.