10 maja 2014

Witryna e-commerce – Zarządzanie sklepem internetowym

Kilka technicznych zagadnień, które powinien znać każdy właściciel sklepu internetowego.

Panel administracyjny – Dashboard

Jako administrator witryny, powinieneś mieć miejsce, gdzie można przejrzeć wszystkie istotne informacje dotyczące wydajności witryny. Panel administratora powinien być konfigurowalny i zawierać zestawienie informacji dotyczących różnych aspektów witryny: stan systemu, dostępne aktualizacje systemowe, wnioski o udzielenie informacji, dane dotyczące sprzedaży oraz wskaźniki jej wydajności .

Kontrola meta danych

Możliwość edytowania meta danych ma kluczowe znaczenie, szczególnie gdy chcesz wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. W systemie witryny e-commerce powinna być możliwość samodzielnego edytowania tytułów i opisów stron, a także tagu słów kluczowych (keywords), rzekomo nie wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwarek ;). Oprócz funkcji ręcznej edycji meta danych powinny istnieć reguły nadpisujące automatycznie meta tagi w przypadku gdy nie zostały wprowadzone ręcznie.

Ograniczenia administracyjne

Jeśli  masz zespół pracowników zarządzających Twoim sklepem, to powinieneś mieć możliwość przypisywania różnych roli dla użytkowników systemu, czyli zdecydować, które  sekcje administracyjne Twojego sklepu mogą być edytowane przez konkretną grupę pracowników (np. główny administrator, sprzedawca/handlowiec, bloger/redaktor).

Kontrola dostępu robotów wyszukiwarek

Plik robots.txt pozwala na ograniczenie co roboty wyszukiwarki  mogą indeksować i do których treści witryny mogą uzyskać dostęp. System zarządzania treścią powinien pozwalać załadować plik robots.txt , a także dać możliwość edycji w razie potrzeby.

Mapa strony

Plik sitemap.xml przekazuje wyszukiwarkom adresy wszystkich stron znajdujących się w witrynie oraz gwarantuje ich indeksację w wyszukiwarkach. System powinien posiadać automatyczną mapę strony, która będzie aktualizowana zaraz po publikacji nowego produktu czy wpisu na blogu.

Zarządzanie sklepem

Każda z kategorii, podkategorii i każdy z produktów powinny być łatwo edytowalne za pośrednictwem panelu zarządzania. Atrybuty i cechy produktów (np. kolor, rozmiar, ilości magazynowe, ceny)  powinny mieć możliwość edycji globalnej lub po zaznaczeniu kilku/kilkunastu produktów, bez takiej funkcji edycja atrybutów produktów będzie bardzo pracochłonna.

System zamówień

Panel zarządzania sklepem powinien posiadać funkcję monitorowania i edycji stanu zamówień, dokonanych płatności, stanów magazynowych oraz wysyłki.

Integracja z Facebookiem

W erze portali społecznościowych nie wykorzystanie ich potencjału jest ogromnym zaniedbaniem. Oprócz przycisków polecających Twoje produkty na portalach społecznościowych (Google+, Twitter, Facebook) można wykorzystać Twój fanpage na Facebooku jako dodatkowe źródło ruchu w Twoim sklepie. Dzięki integracji sklepu z Facebookiem system Twojego sklepu automatycznie wyświetli kategorie produktów i produkty na Twoim firmowym profilu FB i zapewni pełną funkcjonalność sklepu (możliwość kupna bezpośrednio na Facebooku!). Krótko mówiąc wszystkie produktu, które sprzedajesz na stronie Twojego sklepu będą sprzedawane także na fanpage Facebook.

A jak funkcjonuje Twój sklep internetowy (witryna e-commerce)? Chcesz zwiększyć sprzedaż, a może chcesz uruchomić swój pierwszy sklep internetowy?