Projekt graficzny ma zasadniczą rolę w opracowywaniu projektów e-learning, i nie chodzi tu jedynie o grafikę. Sam dobry projekt internetowego kursu, nie zagwarantuje jego skuteczności. Podobnie jak piękna okładka magazynu, nie jest w stanie zastąpić wartościowej treści gazety. Niestety wielu projektantów nie wie w jaki sposób projekt graficzny może poprawić lub pogorszyć przyswajanie wiedzy przez uczniów.
Z pewnością sam pamiętasz, że niektóre przedmioty, czy tematy w szkole były trudne do opanowania. Książki wypełnione samym tekstem lub tabelki z suchymi informacjami sprawiały, że jeszcze trudniej było zrozumieć dany temat, nie mówiąc już o jego zapamiętaniu.
Jednak z drugiej strony, na pewno zdarzyło Ci się zetknąć z nauczycielem, który nawet skomplikowany temat potrafił przedstawić w prosty i zrozumiały sposób. Dzięki prezentacjom, wykresom i innym materiałom graficznym nauka przedmiotu była zdecydowanie łatwiejsza.
To samo dotyczy kursów przeprowadzanych w Internecie. Tworząc projekt graficzny e-learning musisz pamiętać o najważniejszej rzeczy: ułatwić uczniom przyswajanie wiedzy. Dobry projekt graficzny jest w stanie urzeczywistnić ten cel. Wystarczy abyś trzymał się tych 10 zasad, a zaprojektujesz naprawdę skuteczny kurs internetowy.
Hierarchia wizualna
Niezależnie czy to książka, czasopismo, komputer lub tablet, projektowanie graficzne zawsze miało na celu zaaranżowanie treści w sposób przejrzysty. Najprościej mówiąc na tym właśnie polega hierarchia wizualna.
Tytuły, podtytuły, paragrafy, używane są zawsze po to aby wyróżnić tekst, dlaczego? ponieważ autor chce abyśmy czytali treści w określony sposób. Wyobraź sobie zbity blok tekstu, ciężko się go czyta, sam musisz domyślać się co jest w nim najważniejsze i na co powinieneś zwrócić uwagę. Dużo łatwiej przyswaja się tekst, który jest odpowiednio podzielony, rozmieszczony, najważniejsze informacje są wyróżnione, a czytelnik może od razu skupić się na nich.
Właściwa hierarchia wizualna dotyczy:
- kolorów
- wielkości czcionki
- rozmieszczenia tekstu w odpowiednie wzory ( F-patterns i Z-patterns )
- ułożenia i wielkości poszczególnych elementów
- pozostawienia wolnej przestrzeni
Strona powinna być tak zaprojektowana aby umożliwić czytelnikom łatwe skanowanie treści a co za tym idzie szybkie odszukanie ważnych informacji i łatwiejsze ich zapamiętanie.
Przejrzystość i porządek
Kiedy bałagan opanowuję nasz dom, szafę czy miejsce pracy, wiemy jak trudno jest nam się odnaleźć. Ta sama frustracja i irytacja dotyka twoich uczniów, którzy muszą przebrnąć przez nieuporządkowanych projekt graficzny.
Zaprojektowanie prostej i uporządkowanej przestrzeni nie jest łatwe. Po pierwsze, trzeba uważać by prosty projekt nie był nudny, a ponadto aby tekst nie stracił na wartości kosztem przejrzystej grafiki.
Oto kilka wskazówek jak osiągnąć równowagę między tymi celami:
- ustal co jest najważniejsze, utwórz z tego ścieżkę informacji dla uczniów, a całą resztę zbędnych rzeczy usuń. Przekazywanie nieistotnych rzeczy jedynie zajmuje pamięć uczniów i ogranicza możliwość zapamiętania tego co jest naprawdę ważne.
- rozbij tekst na tytuły i paragrafy, a jeśli to możliwe przedstawiaj treści w formie wypunktowanej. Duże bloki tekstu przytłaczają uczniów, niektórzy już na sam ich widok odpuszczają naukę.
- dobieraj grafikę wybiórczo, pozostaw jedynie tą która wnosi jakąś rzeczywistą wartość i sens w cały kurs.
- przyjmij zasadę mniej to więcej, ogranicz kolory i rodzaje czcionek maksymalnie do 2-3.
Centralne punkty
Są to kluczowe elementy grafiki i muszą być świetnie zaprojektowane, bez nich uczeń błądzi po całej stronie, nie koncentrując uwagi na niczym konkretnym i szybko przechodzi do następnej strony. Punkty centralne służą temu, aby wciągnąć uczniów w temat, to te elementy, które jako pierwsze skupiają uwagę czytelników, a następnie stopniowo wprowadzają ich w treści prezentowane na stronie.
Oto co trzeba mieć na uwadze projektując punkty centralne:
- podkreśl jedną najważniejszą informacje i uczyń ją punktem centralnym ekranu
- punkty centralne mogą prezentować najważniejsze informacje poprzez hasła, pytania, oraz grafikę: zdjęcia lub wykresy
- stwórz pewnego rodzaju ścieżkę która zaprowadzi czytelnika od punktu centralnego do drugorzędnych i trzeciorzędnych informacji zawartych w treści.
Wolna przestrzeń
Nie łatwo jest nam koncentrować się na jednym temacie przez dłuższy czas i wiele rzeczy jest w stanie rozproszyć naszą uwagę. Trzeba to uwzględnić podczas projektowania grafiki e-szkoleń.
Szczelnie wypełniony ekran zdecydowanie nie wzbudza zainteresowania. Każdy element jednocześnie zwraca twoją uwagę, miotasz się miedzy jedną informacją a drugą, zamiast przez moment skupić się na jednej rzeczy.
Wolna przestrzeń jest po to by złapać chwile oddechu między wiadomościami i aby zrównoważyć bardziej wypełnione części ekranu. Wolna przestrzeń może być pozostawiona wewnątrz treści i dookoła niej, dzięki temu ją porządkujemy i uspokajamy, a tym samym poprawiamy skuteczność nauki.
- wolna przestrzeń nie musi być biała, ma być pozbawiona tekstu ale może być wypełniona kolorami
- rozdzielaj poszczególne elementy, będę się wtedy wyróżniać i będą bardziej czytelne
- najlepiej by tekst zajmował maksymalnie do 40 procent powierzchni ekranu
- nadmiar wolnej przestrzeni także jest niekorzystny i może rozproszyć ucznia od treści
Czytelność
To oczywiste, że chcemy aby tekst na stronie był czytelny, tym bardziej uczeń, nie może tracić czasu na rozgryzanie poszczególnych liter. Projektując wybierz czcionkę która jest wyraźna i łatwa w czytaniu, oto kilka wskazówek, jakie powinieneś mieć na uwadze przy ustalaniu kroju pisma:
- stosuj czcionki bezszyfrowe, które wyglądają lepiej na stronie internetowej
- możesz być kreatywny ale pamiętaj o tym, aby czcionka była przede wszystkim czytelna
- używaj kolorów które będą kontrastować, aby wyróżnić tekst
- czcionka musi być czytelna na każdym urządzeniu, najlepiej użyć rozmiaru 16
- możesz podkreślać pewne elementy stosując różne kroje i rozmiary czcionki, pamiętaj jednak aby nie używać więcej niż 3 rodzajów.
Konsekwencja w stosowaniu grafiki
Ludzki mózg szybciej przetwarza obrazy niż tekst. Uczniowie lepiej i szybciej przyswajają wiedzę gdy teksty uzupełnione są obrazami. Projektując grafikę trzeba jednak pamiętać o poniższych zasadach:
- grafika na stronie powinna się zgadzać, używaj zdjęć które będą miały podobny styl do reszty projektu, tak aby utrzymać stały i harmonijny wygląd przez całą stronę.
- stosuj zdjęcia które zrobione są w podobnym oświetleniu, np. mgliste obrazy obok zdjęć wysokiej rozdzielczości robią wrażenie braku profesjonalizmu.
- pamiętaj ze grafika musi być spójna przez całe szkolenie, ten sam wizualny temat przewodni powinien przewijać się strona po stronie, tak by nie rozpraszać uwagi od treści.
- zwróć uwagę na tytuły, podtytuły, ich czcionkę i kolor, przyciski i wszystkie inne elementy, wszystko musi tworzyć harmonię.
Organizacja
Wyobraź sobie supermarket w którym towary nie są posegregowane w kategorie. Znalezienie potrzebnych rzeczy byłoby wyjątkowo trudne a nawet niemożliwe.
Dobra organizacja jest niezwykle ważna przy projektowaniu graficznym kursu. Dzięki temu uczniowie będą mogli z łatwością skanować, czytać i rozumieć przedstawiane treści. To niezbędny element aby twój kurs był profesjonalny i skuteczny.
- uszereguj elementy o tych samych właściwościach w jednej kolumnie lub jednym rzędzie
- upewnij się że wszystkie elementy pasują do danej grupy
- powinno być jasne które zdjęcia związane są z danym tekstem
Bazowanie na tym co znane
Piękne i inspirujące projekty są z pewnością miła odmianą wśród wszechobecnych powtarzalnych wzorów. Jednakże, w przypadku szkoleń internetowych wszelkie nowości w projektach mogą przeszkadzać w osiągnieciu głównego celu e-szkoleń czyli nauki. Kreatywne i oryginalne projekty będą dobre dopóki nie utrudnią uczniom znajdowania i rozumienia treści na stronie.
W przypadku projektowania e-szkoleń lepiej trzymać się zasady nudne ale znane.
Łatwiej jest korzystać ze znanych sobie rzeczy, uczniowie którzy mają już opanowaną podobną grafikę i system nawigacji, korzystają ze strony w sposób pewny i swobodny. Jeśli chodzi o kwestie e-szkoleń wszelkie nowości w projektowaniu graficznym mogą bardziej odpychać i zniechęcać użytkowników.
Intuicyjna nawigacja
Tak jak w poprzednim punkcie, pamiętaj aby nie wprowadzać żadnych udziwnień. Najważniejszym celem nawigacji jest to, aby informacje były łatwo dostępne. To wszystko.
Uczniowie muszą bez problemów poruszać się po stronie, do przodu, do tyłu bez konieczności czytania całej treści.
Projektując e-kurs stosuj się do podstawowych zasad, dobrze zaplanuj pasek nawigacji, odpowiednio opisuj przyciski, „back” i „next” umieść w widocznych miejscach, stosuj linki wewnętrzne.
Kolory
Kolorem możesz zdziałać bardzo dużo. Kolor wprowadza nastrój, może wywoływać różne emocje., przyciągać uwagę, podkreślać znaczenie treści, a co za tym idzie ustalać hierarchię wizualną.
- używaj kolorów wystarczająco kontrastujących aby treści były czytelne, np. ciemny kolor zbalansuj jasnym,
- możesz ożywić grafikę najlepiej stosując kolory monochromatyczne, czyli kilka odcieni jednej barwy,
- dodaj kolorowych akcentów aby uwidocznić najważniejsze informacje.
Powyżej przedstawione zasady są podstawowymi przy projektowaniu graficznym e-kursu. Trzymając się nich z pewnością zaprojektujesz szkolenie, które będzie profesjonalne i skuteczne.