Jak napisać dobry artykuł? Jak przyciągnąć uwagę czytelnika?
William Zinsser w swoim bestsellerze On Writing Well pisze, że „Najważniejszym zdaniem w całym artykule jest pierwsze zdanie. Jeśli nie zachęci ono czytelnika do przeczytania następnego, Twój artykuł właściwie jest martwy.”
Z całym szacunkiem nie mogę się z tym zgodzić, ponieważ każdy z nas wie, że najważniejszą rzeczą w każdym artykule jest jego tytuł. Bez zniewalającego tytułu nasz odbiorca nawet nie dotrze do pierwszego zdania. Jednakże po tytule, pierwsze zdanie rozpoczynające wpis oczywiście jest najważniejsze. Na poniższym przykładzie, możesz zobaczyć w jaki sposób powinny być tworzone treści na bloga. Nasz klient, firma KrosAgro, produkująca tunele foliowe i tunele ogrodowe, pozyskuje 70% ruchu z bloga firmowego na którym zamieszane są artykuły związane z branżą. Zwróć uwagę na budowę tych artykułów.
Wstęp do artykułu, kilka pierwszych zdań to przełomowy element. Właściwie napisany powinien być czymś w rodzaju pomostu, który przeprowadzi czytelnika od przyciągającego nagłówka do głównej części zwanej rozwinięciem. Jeśli chcesz zrobić to prawidłowo, spróbuj skorzystać z któregoś z tych 11 sprytnych sposobów, aby rozpocząć swój wpis na blogu z przytupem.
1. Pisz krótko i na temat
W niektórych przypadkach mniej znaczy więcej. Ta metoda szczególnie nadaje się do postów w formie listy lub wypunktowania, które już w tytule zawierają dokładny opis tematu.
Przykład: „7 sposobów jak zwiększyć popularność bloga” umieszczony na blogu Recenzje Ami
„Najlepszym sposobem na zdobycie nowych czytelników jest pokazanie się innym i poinformowanie ich o tym, że taki blog jak Wasz istnieje. Jak to zrobić? Proponuję 7 sposobów.”
2. Stwórz dziwaczny lub śmieszny wstęp
Czasami dobrze jest trochę wyluzować, puścić wodze fantazji i pokazać swoją osobowość. Nawet jeśli chodzi o blog biznesowy. Jeśli zrobisz to ze smakiem, z pewnością zwrócisz uwagę czytelników i przyciągniesz ich do siebie.
Przykład: „Cześć, jesteś już trochę stara” z blogu Marta pisze
„Piszę i zastanawiam się, w co jesteś ubrana. Czy zaczęłaś nosić dobrze skrojone żakiety i szpilki do obcisłych spodni? Czy dalej latasz z rozpuszczonymi włosami, zapominając o grzebieniu, czy codziennie rano czeszesz je w kok albo katujesz gorącem, by były proste i ułożone? Czy smarujesz twarz kremem na zmarszczki i dalej tak szalejesz na punkcie szminek? Powiedz mi. Chcę wiedzieć, jaka będę.”
3. Zadaj prowokujące pytanie
Gdy ktoś zadaje Ci pytanie automatycznie zastanawiasz się nad odpowiedzią. Twój czytelnik zrobi to samo i automatycznie nawiążesz z nim rozmowę. Jednak bądź ostrożny. Unikaj pytań na które można odpowiedzieć „tak” lub „nie” albo „ kogo to obchodzi”. Innymi słowy, zawsze staraj się zadawać pytania które są ważne z punktu widzenia Twojego odbiorcy.
Przykład: „Krytyk nie może być tchórzem” napisany przez Konrada Kruczkowskiego „Dlaczego ktoś inny ma decydować o tym, jakie treści są dla mnie szkodliwe?”
4. Zadawaj pytania wielokrotnego wyboru
Podobnie jak w powyższym punkcie, zadawanie pytań wielokrotnego wyboru to kolejny dobry pomysł aby zainteresować i wciągnąć odbiorcę w temat artykułu. Niektórzy uwielbiają tego typu pytania. Podobnie jak powyżej, pamiętaj aby zadane pytanie było istotne dla czytelnika i miało związek z treścią wpisu.
5. Podziel się szokującymi faktami lub statystykami
Przeglądając okładki znanych tabloidów z pewnością wiesz jaką moc mają takie wiadomości. Sensacja bardzo dobrze się sprzedaje, w szczególności jeśli jest prawdziwa.
Przykład: „Wegetarianie żyją dłużej? Naukowcy z Arizony podają konkretne liczby” lub „Według najnowszych badań ludzie jedzący mięso żyją średnio o 3,5 roku krócej niż wegetarianie.”
6. Podziel się czymś osobistym
To świetny sposób by ustanowić głębszą relację między Tobą i Twoimi odbiorcami. Zakładając, że to Twój cel. Oczywiście bądź przy tym ostrożny. To nie powinna być twoja taktyka, ale raczej szczera chęć wyrażenia siebie i pokazania własnej osobowości. Jeśli masz za sobą historię pisania tekstów biznesowych, może chcesz zagłębić się w bardziej osobiste sprawy?
Przykład: „Moje cele, plany i marzenia – STYCZEŃ – CZERWIEC 2016.” Blog Marcinmniej
„To jest już drugi mój wpis z serii, w której dzielę się swoimi planami do zrealizowania. Czy to pomaga? Nie wiem. Za wcześnie, żeby wyciągać wnioski. Na razie takie wpisy pomagają mi wyznaczyć sobie jakieś szersze dążenia, niż tylko codzienne, drobne zadania do wykonania z list To Do. Warto co jakiś czas spojrzeć na wszystko odrobinkę szerzej.”
7. Wstrzymaj kluczową część informacji
Czasami to troszkę złośliwe podejście, jednak bardzo mocne w swoim działaniu. Sztuka polega na tym by zachować najistotniejszą część informacji na później, tak aby czytelnik był zmuszony kontynuować czytanie.
Przykład: „Pozycjonowanie bloga – tego można się nauczyć” Agnieszka Skupieńska
Jak samemu pozycjonować bloga, jak zoptymalizować go pod wyszukiwarki i sprawić, że z Google będzie trafiało do nas coraz więcej osób? lub: „7 błędów, które mogą sprawić, że potencjalny klient Ci nie zaufa”
„Wiesz ilu potencjalnych klientów nie nawiązało z Tobą współpracy, bo popełniłeś jeden z tych błędów? Zanim kolejny ucieknie od Ciebie wystraszony albo zniechęcony, sprawdź, co możesz poprawić”
8. Obal stereotypową opinię
To jedna z najlepszych metod. Każda opinia, która jest sprzeczna z obowiązującym przeświadczeniem z pewnością przyciągnie uwagę użytkowników. Oczywiście pamiętaj aby cały artykuł był w stanie podeprzeć dany kontrowersyjny pogląd.
Przykład: „Nie używaj Comic Sans, czyli 10 kroków do lepszego wyglądu tekstu na stronie” Andrzej Szelemetko
„’Content is king’, jak mawia wielu webmasterów, ale nie zapominajmy o tym, że treść pełni funkcję poprzez swój wygląd. Wygląd, który można modyfikować na wiele sposobów, aby strona internetowa działała lepiej.”
9. Rozpocznij od historii sukcesu
Co może być bardziej ciekawe i inspirujące niż przykład czyjegoś sukcesu? To stara i wypróbowana metoda przyciągnięcia uwagi czytelnika. Możesz podzielić się zarówno własną jak i czyjąś historią.
Przykład: „Rekordowy artykuł, rekordowy dzień – czyli jak zdobyć wielu czytelników bloga :) ” Michał Szafrański
„Wiesz ile osób czyta “Jak oszczędzać pieniądze”? Wczoraj aż 469! Strony bloga zostały wyświetlone 2524 razy i jest to jak na razie absolutny rekord pojedynczego dnia. Przekroczona została także liczba 500 wizyt dziennie, która była moim kolejnym celem na drodze do budowania poczytnego bloga.”
„W ramach mojej wdzięczności podzielę się z Tobą garścią statystyk, a także odpowiem publicznie, jakie to magiczne sztuki wykonywałem, by w krótkim czasie zdobyć zainteresowanie Twoje i innych czytelników.”
10. Rozpocznij od pytania czytelników
Pytania od czytelników to świetna sprawa, głównie dlatego, że już na wstępie możesz być pewien, że ten temat interesuje Twoich odbiorców. Poza tym jest znacznie prościej odpowiadać na konkretne pytanie, niż tworzyć wpis całkowicie z własnej głowy.
Przykład: „Reklamy AdSense – warto czy nie + ankieta” Agnieszka Skupieńska
„Często dostaję pytania od czytelników – czy warto umieścić na swojej stronie reklamy AdSense? Czy to dobry sposób na monetyzowanie bloga?”
11. Podziel się cytatem
Ostatni, niedoceniany sposób: cytat. Jako wstęp do artykułu, cytaty są jedną z najlepszych opcji. Jeśli są dobrze użyte, nie tylko dodają wiarygodności Twojemu wpisowi, ale także budują solidną podstawę na której możesz spokojnie tworzyć resztę artykułu. Jeśli więc następnym razem zabraknie Ci pomysłów na rozpoczęcie artykułu, przepatrz te jedenaście propozycji, a z pewnością będziesz dużo bliżej opublikowania gotowego wpisu.