16 sierpnia 2015

Dlaczego twoja firma potrzebuje Content Marketingu?

Content marketing stał się obecnie niezbędnym elementem skutecznej strategii marketingowej. Jego efektywność znacznie przewyższa tradycyjne formy reklamy, nie dziwi więc fakt, że zainteresowanie content marketingiem ciągle rośnie, a marketerzy przeznaczają na niego coraz większą część budżetu. Jeśli więc potrzebujesz skutecznej promocji w Internecie z pewnością content marketing zwróci także twoją uwagę.

1. Na czym polega content marketing?

Najprościej ujmując, pojęcie content marketingu oznacza tworzenie różnych form przekazu i jego dystrybucję do konkretnych grup docelowych, w celu przyciągnięcia ich uwagi.
To technika marketingowa, której celem jest umiejętne dotarcie do potencjalnych klientów, nawiązanie z nimi kontaktu, w sposób nienachalny i odpowiednio dostosowany do ich potrzeb. To właśnie odróżnia content marketing od innych technik promocji. Zamiast zasypywać odbiorców jednostronnymi komunikatami, które zwykle są mało istotne i bezwartościowe, działania content marketingu skupiają się na nawiązaniu dialogu z konsumentami i dostarczaniu im konkretnych argumentów.

W czasach gdy skuteczność tradycyjnych reklam spada, ponadto można je skutecznie blokować, content marketing zyskuje na popularności i jest bardzo pozytywnie odbierany.
Dlaczego? Ponieważ odbiorcy bardzo doceniają możliwość zdobycia wartościowej wiedzy, uzyskania porad czy opinii. Daje to doskonałą możliwość dotarcia do tysięcy odbiorców i przekazania im interesujących, rzetelnych treści, których właśnie szukają.
Dzięki temu można zbudować zaufanie i lojalność potencjalnych klientów, którzy sami odnajdą twoją ofertę.

Aby skutecznie realizować strategię content marketingu, musisz odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania:

DO KOGO? JAK? GDZIE?

DO KOGO adresujesz swoją ofertę? Powinieneś dokładnie ustalić osobowość twojego “idealnego” klienta. Dzięki temu twój przekaz precyzyjnie dotrze do osób zainteresowanych twoimi usługami czy produktami. Zastanów się kim są, w jakim są wieku, jakie są ich potrzeby i zainteresowania, o co najczęściej pytają.

JAK najlepiej dotrzeć do użytkowników? Wykorzystaj najlepsze formy przekazu, które zainteresują twoich potencjalnych klientów:

• TEKSTY – wszelkiego rodzaju komunikaty tekstowe, takie jak artykuły, posty w serwisach społecznościowych, na forach i blogach, newslettery, case studies, raporty, wywiady, rady i opinie.
• GRAFIKA – zdjęcia, animacje, infografika, memy
• MULTIMEDIA – video, nagrania muzyczne, tutoriale, podcasty

GDZIE zamieszczać treści? Wybierz odpowiednie narzędzia przekazu, dostosowane do twoich adresatów:
• Portale społecznościowe ( Facebook, Twiter, Instagram, YouTube, Google + itp.)
• Własna strona internetowa
• Blog
• Vlog
• Fora internetowe
• Portale internetowe

2. Content marketing a copywriting

Skuteczny content marketing nie może obyć się bez efektywnego copywritingu i odwrotnie. Copywriting jest jak niezastąpiony element, dzięki któremu content marketing zyskuje oczekiwaną jakość. Podstawą content marketingu jest treść, ale tak przygotowana by oddziaływała na konsumentów. Dobry copywriter nie tylko pomoże uczynić twój przekaz łatwiejszym i przyjemniejszym w odbiorze, ale także umiejętnie przekona twoich klientów do podjęcia oczekiwanych działań. Oczywiście podstawą jest poznanie odbiorców, nie tylko tego, co jest dla nich istotne, jakie są ich oczekiwania i potrzeby, copywriter powinien przemyśleć jak i dlaczego będą reagować na dany przekaz.

Ponadto, aby pisać skuteczne teksty trzeba stosować się do kilku istotnych taktyk:

Odwołanie do emocji i motywacja

Treści które wyzwalają emocje wywołują określone reakcje. Najlepszym sposobem zaintrygowania, przyciągnięcia uwagi jest chwytliwy nagłówek. Co więcej, jeśli wywołuje on silne, pozytywne lub negatywne emocje, istnieje większa możliwość, że użytkownicy podzielą się, lub polubią dany tekst. Jeśli nagłówek jest przekonujący, dalszy tekst także musi spełniać oczekiwania. Treść musi przekonywać, a zatem motywować do działania zarówno przez negatywne jak i pozytywne emocje. Większość osób boi się utraty czegoś, dobrze więc odwołać się do ryzyka, zakomunikować, że mogą coś utracić lub przegapić jakąś okazję. Dobrym sposobem jest też przedstawianie pozytywnych przykładów, swoich osiągnięć lub doświadczenia twoich klientów.

Logiczny układ

Nawet najlepiej napisany tekst nie zyska czytelników jeśli będzie chaotycznie przygotowany. Zwarty, obszerny tekst, bez odpowiedniego układu i logicznego uporządkowania, szybko zniechęci odbiorcę. Najlepszą opcją jest stosowanie wprowadzeń, wypunktowań, numeracji. Taki tekst przyciąga wzrok, jest bardziej klarowny i lepszy w odbiorze.

Prosty język

Aby dotrzeć do szerokiej publiczności należy trzymać się prostoty. Nikt nie będzie czytał tekstu ze słownikiem lub próbował domyśleć się co autor miał na myśli. Należy unikać długich, skomplikowanych zdań, fachowej terminologii, czy technicznego żargonu. Nie chodzi o to by upraszczać tekst ale uczynić go czytelnym i zrozumiałym dla większości ludzi.

Nawiązywanie relacji z odbiorcami

To kluczowa rzecz dla skutecznego content marketingu. Musisz sprawić aby twój czytelnik poczuł, że cię rozumie i że łączy was więź. Dzięki temu zbudujesz zaufanie, czytelnicy będą spostrzegać cię jako eksperta, twoja firma stanie się im bliska, a to przełoży się na konkretne efekty. Jeśli nawiążesz harmonijną relację z odbiorcami, bardziej prawdopodobne, że zainteresują się twoją ofertą, wypełnią formularz, subskrybują newslettera czy ostatecznie dokonają zakupu i będą do ciebie wracać. Zyskasz lojalnych i zadowolonych klientów. Jak tego dokonać? Przez właściwą komunikację. Najlepiej zrezygnować ze sztywnego biznesowego tonu i zwracać się do klienta w sposób bardziej nieformalny i przyjacielski. Zamiast skupiać się za bardzo na twoich zaletach, pomyśl jak możesz pomóc swoim potencjalnym klientom, spraw by poczuli się ważni, a na pewno zyskasz ich przychylność.

Wsparcie profesjonalistów

Chociaż znasz zasady i wiesz jak powinna wyglądać zawartość strony, to bądźmy szczerzy, samodzielne tworzenie treści to bardzo trudna sprawa. Przede wszystkim, copywriting wymaga dużo czasu, wiedzy, doświadczenia i znajomości najnowszych trendów. Ponadto aby osiągnąć lepszy wynik w rankingu wyszukiwarki, treść, musi być dobrze zoptymalizowana dla robotów Google. Jeśli więc chcesz czerpać korzyści z content marketing, zadbaj o jego najważniejszy element i powierz swój copywriting profesjonalistom.

3. Jakie korzyści zyskujesz?

Niezależnie czy jest to jednoosobowa firma czy wielka korporacja, content marketing może być z powodzeniem wykorzystywany przez każdego. Dzięki niemu zyskujesz rozmaite korzyści i osiągniesz wyznaczone cele:

• Wzrost świadomości firmy – zyskasz większe zainteresowanie i większą liczbę odwiedzin na stronie, uzyskasz dostęp do szerokiej grupy konsumentów, a co za tym idzie poprawisz sprzedaż.
• Poprawa reputacji firmy – staniesz się ekspertem w swojej branży, zyskasz zaufanie, możliwość edukacji i wpływania na opinie czytelników.
• Możliwość komunikowania się z odbiorcami – social media umożliwią nawiązanie relacji i ciągłą interakcję z użytkownikami. Nieustannie dostarczając wartościowych treści i utrzymując stałą więź sprawisz, że czytelnik w końcu stanie się twoim klientem.

Jeśli więc miałeś wątpliwości jakiej promocji potrzebuje twój biznes, teraz już wiesz, że najlepszym rozwiązaniem jest zwrócić się w kierunku content marketingu.