Współczynnik odrzuceń – co to jest?
Współczynnik odrzuceń to jeden z najważniejszych wskaźników pozwalających ocenić kondycje strony. To odsetek użytkowników, którzy po wejściu na stronę opuszczają ją bez przejścia na kolejne podstrony.
ilość odrzuceń / ilość odsłon 100 = współczynnik odrzuceń
Nie ma znaczenia jak długo trwała wizyta na stronie, czy było to kilka sekund czy kilkadziesiąt minut, liczy się jedynie fakt, że użytkownik opuścił ją bez podjęcia żadnej akcji.
Współczynnik odrzuceń w statystykach
Jeśli duża część użytkowników opuszcza stronę bez eksploracji kolejnych podstron, może to oznaczać, że:
- Nie znaleźli tego czego szukali
- Znaleźli to czego szukali, ale oferta nie jest wystarczająco atrakcyjna (koniec promocji, konieczność wypełnienia formularza)
- Strona ma zbyt skomplikowaną nawigację, użytkownicy nie wiedzą jak się po niej poruszać
- Grafika nie jest przejrzysta i nie zachęca do dalszego poznawania strony
- Treści są nieciekawe, tekstu jest za dużo i jest on nieczytelny
- Strona otwiera się zbyt wolno
- Strona nie jest responsywna
- Na stronie pojawia się za dużo reklam
- Użytkownicy trafili na nią przez przypadek
Jednak wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze oznacza, że strona nie spełnia swojej roli. Współczynnik odrzuceń ma znaczenia jedynie wtedy, gdy główną funkcją strony jest zachęcenie użytkowników do przejścia na kolejne podstrony.
Współczynnik odrzuceń w zależności od rodzaju stron
- Blogi – 70 – 98 %
- Serwisy internetowe – 10- 30 %
- Strony generujące leady – 30- 50 %
- Strony docelowe – 70 – 90 %
Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?
1. Optymalizacja słów kluczowych i analiza źródeł ruchu – warto skorzystać z Google Analytics, by przeanalizować ruch prowadzący do strony, być może gdzieś został popełniony błąd i Twoja strona przyciąga niewłaściwych użytkowników. Należy także prześledzić słowa kluczowe, możliwe, że nie trafiają one do odpowiedniej grupy, lub nie są dość sprecyzowane.
2. Poprawa nawigacji – bardzo istotną rzeczą wpływającą na współczynnik odrzuceń jest nawigacja. Zrób wszystko by zachęcić użytkowników do dalszego poznania strony. Zadbaj o przyciski wzywające do akcji, upewnij się wyszukiwarka na stronie działa sprawnie, umieszczaj w treści strony wiele linków wewnętrznych, które będą prowadzić do ciekawych produktów, lub artykułów.
3. Zwiększenie użyteczności – rozmieszczenie tytułów, podtytułów, wielkość czcionek, kolorystyka, wszystkie elementy strony muszą tworzyć przejrzysty obraz, który zapewni łatwe poruszanie się po stronie i znajdowanie szukanych informacji.
4. Przyspieszenie strony – internauci nie są cierpliwi, jeżeli strona nie ładuje się błyskawicznie, to użytkownicy opuszczają ją, jest wiele sposobów na zwiększenie prędkości strony, warto je wykorzystać by nie tracić odbiorców.
5. Dostosowanie do urządzeń mobilnych – przeglądając internet na smartfonach oczekujemy takiej samej jakości jak na laptopie czy komputerze stacjonarnym, jeśli coś działa nie tak, błyskawicznie ją opuszczamy. Strona musi wyświetlać się prawidłowo na KAŻDYM urządzeniu, ma być tak samo czytelna, przejrzysta i prosta w nawigacji.