25 września 2017

Czym jest e-commerce?

E-commerce definicja • Rodzaje e-commerce • Korzyści z e-commerce

E-commerce – definicja

E-commerce to w wolnym tłumaczeniu elektroniczna gospodarka, dotyczy wszelkiego rodzaju transakcji biznesowych, które są dokonywane przy użyciu sieci teleinformatycznych. Najbardziej powszechną formą e-commerce są sklepy internetowe, jednak e-commerce to również takie formy biznesu jak internetowe aukcje, zakłady bukmacherskie, kantory wymiany walut, czy bankowość.

Czym jest e-commerce?

Rodzaje e-commerce

E-commerce możemy podzielić na cztery główne typy:

  • B2B (business-to-business) – obejmuje transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami,
  • B2C (business-to-consumer) – to transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem,
  • C2C (consumer-to-consumer) – handel między dwoma konsumentami, w którym jeden z nich przyjmuje role przedsiębiorcy a drugi konsumenta,
  • C2B (consumer-to-business) – najrzadziej występujący, handel między konsumentem a przedsiębiorcą.

E-commerce to najszybciej rozwijający się rynek sprzedaży na świecie. W Polsce jego wartość to prawie 40 mln złotych, a kwota ta z roku na rok rośnie. W 1997 roku w naszym kraju powstał pierwszy sklep internetowy, obecnie jest ich około 20 tysięcy, Polacy coraz częściej decydują się na transakcje online, a przedsiębiorcy słusznie upatrują w e-commerce szansy na swój sukces.

Czym jest e-commerce? 2

Korzyści z e-commerce

Nie bez powodu rynek e-commerce staje się coraz bardziej popularny. E-commerce daje mnóstwo korzyści, oto najważniejsze z nich:

1. Globalny zasięg internetowego rynku. W przeciwieństwie do stacjonarnego sklepu nie jesteś ograniczony do konkretnego obszaru, Twoim rynkiem zbytu może być cały świat i jest to zdecydowanie jedna z najważniejszych zalet e-commerce.

2. Zmniejszone koszty. Nie musisz ponosić kosztów funkcjonowania biur czy sklepów, liczba personelu jest ograniczona, oszczędzasz także dzięki sprawnej logistyce. To wszystko daje Ci przewagę nad konkurencją, bo jeśli ponosisz mniejsze koszty działalności, to możesz przyciągać klientów niższymi cenami i promocjami.

3. Czynny 24H/7. Twój biznes jest czynny każdego dnia, o każdej porze. Nie jesteś ograniczony godzinami pracy, klienci mogą wygodnie kupować lub korzystać z innych usług, a Twoje zyski rosną.

4. Skuteczniejsze działania marketingowe. Możesz nie tylko efektywniej promować swoją firmę, ale także dostosowywać swój marketing do aktualnych potrzeb, oczekiwań i trendów panujących na rynku.

5. Większa ilość produktów do zaoferowania. Nawet jeżeli danego produktu nie masz w magazynie, klient może go zamówić, a Ty w czasie realizacji zamówienia uzupełnisz braki.

6. Łatwiejsze wejście na rynek. Niższe koszty i mniejsze ograniczenia administracyjne sprawiają, że łatwiej rozpocząć biznes online niż stacjonarnie.

Czym jest e-commerce? 4

Jak osiągnąć sukces w e-commerce?

Chociaż każdego roku powstaje coraz więcej stron e-commerce, głównie sklepów internetowych, to jednak wiele z nich upada. Jak skutecznie wykorzystać potencjał e-commerce? Oto kilka wskazówek:

  • pomysł na biznes – w dzisiejszych czasach coraz trudniej znaleźć nisze na rynku, ale jeśli coś jest Twoją pasją i jesteś w tym naprawdę dobry, to idź w tym kierunku. Dobrze rozpoznaj rynek, sprawdź czego szukają użytkownicy, jakie są trendy, lub czego brakuje, a co Ty mógłbyś zaoferować.
  • wygląd strony – odpowiednio zaprojektowany sklep internetowy to podstawa, użytkownicy oczekują przejrzystej i użytecznej strony, która pozwoli im z łatwością poruszać się po sklepie i szybko odnajdywać potrzebne produkty.
  • nazwa i logo – to także ważna kwestia, muszą być łatwe do zapamiętania i przyciągające uwagę, dzięki temu użytkownicy w przyszłości szybciej odnajdą Twoją stronę.
  • SEO – odpowiednio prowadzona i długofalowa strategia SEO pozwoli znaleźć Twoje produkty wysoko w wynikach Google, a to jeden z głównych warunków sukcesu w branży e-commerce. Właściwa analiza i planowanie słów kluczowych, przyjazne adresy URL (pozbawione znaków i liczb, a zawierające słowa kluczowe), ciekawe i zachęcające do otwarcia tytuły i opisy poszczególnych podstron, to podstawowe metody optymalizacji strony e-commerce.
  • marketing – szczególnie skuteczną formą marketingu w e-commerce jest e-mail marketing. To bardzo tani, a jednocześnie efektywny sposób na promocje i przyciągnięcie klientów.
  • porównywarki cenowe – możesz zintegrować swój sklep internetowy z dowolną ilością porównywarek cenowych, dzięki temu zwiększysz zasięg swojej oferty.
  • dostępność na każdym urządzeniu – miliony użytkowników przeglądają strony i dokonują zakupów właśnie ze swoich smartfonów, dlatego wersja mobilna stron e-commerce jest po prostu koniecznością.
  • content – wartościowa treść na stronie to świetny sposób na pozyskanie zaufania i zdobycie nowych, lojalnych klientów. Nie każdy użytkownik od razu dokonuje zakupu, niektórzy szukają wiedzy, inspiracji, lub nowych pomysłów, oferując im rzetelne informacje pokazujesz, że jesteś wiarygodny, warto odwiedzać Twoją stronę i korzystać z Twoich ofert.
Czym jest e-commerce? 5