01 marca 2018

Czym jest Cost per action (CPA)?

Zalety modelu CPA • Optymalizacja CPA • Kontrola skuteczności modelu CPA

Cost per action – co to jest?

Cost per action czyli stosunek liczby oczekiwanych akcji do kosztów kampanii reklamowej. To model płatności zwany efektywnościowym, który pozwala płacić reklamodawcy tylko za określoną akcję podjętą przez potencjalnego klienta. Innymi słowy reklamodawca płaci za coś co przynosi mu zysk. Pożądane działania to różnego typu konwersja, począwszy od zapisania do newslettera, kliknięcia w link, pobrania pliku, czy w końcu sprzedaż produktu.
Możliwość dokładnego mierzenia skuteczności reklam w internecie dała możliwość stworzenia modelu rozliczenia efektywnościowego, czyli takiego w którym płaci się za efekt reklamy a nie za jej emisję.

W zależności od rodzaju ustalonych akcji można wyróżnić inne modele płatności:

  • CPL – cost per lead – reklamodawca płaci za otrzymanie kontaktu do użytkownika, najczęściej polega to na wypełnieniu formularza kontaktowego i pozostawieniu adresu e-mail lub numeru telefonu.
  • CPD – cost per download – pożądanym działaniem jest pobranie danego pliku ze strony.
  • CPS – cost per sale – to model w którym oczekiwanym efektem jest sprzedaż produktu.
  • CPC – cost per click – w tym modelu reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę która przekierowuje użytkownika do strony.
  • CPV – cost per view – oczekiwaną akcją jest obejrzenie reklamy video.

Sklepy Internetowe 8

Zalety modelu CPA

Efektywnościowe modele płatności nie bez powodu stają się coraz bardziej popularne. Model rozliczeniowy CPA ma istotne zalety, przede wszystkim reklamodawca płaci za oczekiwany efekt, jaki udało się osiągnąć dzięki reklamie. Co za tym idzie CPA ułatwia planowanie budżetu kampanii reklamowych, przy założeniu określonych celów, jakie chce się osiągnąć, można w dość dokładny sposób oszacować koszty kampanii. Nawet w przypadku nieudanej kampanii i jej niskiej efektywności zyskujemy wzrost świadomości marki wśród odbiorców, gdyż za samą emisję reklamy nie ponosi się kosztów.

Zasady modelu efektywnościowego CPA

Aby kampania reklamowa oparta o model rozliczeniowy CPA była skuteczna, należy:

  • rozważnie dobrać akcje, które będą podstawą rozliczeniową,
  • odpowiednio dobrać treść kreacji i ograniczyć ją wyłącznie do podjęcia określonej akcji,
  • przygotować landing page, który w prosty sposób prowadzi do dokonania konwersji,
  • nieustannie analizować ścieżki konwersji, kontrolować efektywność i optymalizować CPA

Sklepy Internetowe 7

Kontrola skuteczności modelu CPA

Ponieważ w modelu rozliczeniowym CPA płaci się za osiągnięty efekt reklamy, to śledzenie tych efektów jest wyjątkowo ważne. Mogą nam do tego posłużyć :

Google Analytics – umożliwia śledzenie konwersji przy użyciu odpowiednio oznaczonych linków, lub wdrażać kody śledzenia na stronie z podziękowaniami – umożliwiają uzyskanie dokładnej liczby zakończonych subskrybcji, pobrań itp.

Kody rabatowe – klienci wpisują je przy dokonywaniu transakcji, są szczególnie skuteczne w kampaniach e-mailowych i w mediach społecznościowych.

Optymalizacja CPA

– dostosuj swoją kampanię marketingową do właściwych odbiorców, upewnij się, że wyraźnie przekazujesz wartości na którym zależy potencjalnym klientom, to najlepszy sposób by zachęcić internautów do przejścia na stronę docelową.

– optymalizacja CPA jest ściśle powiązana z CRO (optymalizacja współczynnika konwersji), gdy użytkownik wejdzie na stronę, jej przekaz musi być ściśle związany z treścią reklamy. Teksty, grafika, wszystkie poszczególne elementy muszą jasno prowadzić do celu jakim jest konwersja.

– ustal kilka celów – nawet jeżeli nadrzędnym celem jest sprzedaż, warto ustanowić dodatkowe cele jak np. czas pozostania na stronie, ilość odwiedzanych podstron, da to lepszy obraz zachowań użytkowników, pozwoli wychwycić ewentualne problemy i wprowadzić ulepszenia, które ostatecznie poprawią główny cel kampanii reklamowej czyli sprzedaż.