14 sierpnia 2017

Architektura informacji w projektowaniu stron internetowych

Czym jest architektura informacji?

Architektura informacji to sztuka projektowania i przechowywania informacji, tak by były one jak najbardziej zrozumiałe i łatwe do znalezienia. Na architekturę informacji składa się organizacja treści, etykietowanie czyli nazewnictwo treści, nawigacja i wyszukiwanie. Architektura informacji ma zasadniczy wpływ na użyteczność strony i współczynnik konwersji.

Projektowanie stron internetowych zgodnie z zasadami architektury informacji polega na odpowiednim rozmieszczaniu poszczególnych elementów strony, tworzeniu intuicyjnej nawigacji oraz czytelnych i zrozumiałych poleceniach. Wszystko to służy temu, aby nawet w skomplikowanych serwisach internetowych, użytkownik mógł z łatwością odnaleźć szukane przez siebie informacje.

Architektura informacji w sklepach internetowych

„ jeśli klient nie może znaleźć produktu, to nie może go kupić” ~Jakob Nielsen

Prowadząc sklep internetowy, chcesz aby użytkownicy intuicyjnie znajdowali pożądane produkty i aby bez problemów poruszali się po całej stronie, w dużej mierze właśnie od tego będzie zależał Twój sukces. To właśnie dobrze zastosowana architektura informacji będzie grała kluczową rolę w odbiorze strony e-commerce, a co za tym idzie w jej wynikach sprzedażowych.

Jeśli chodzi o sklepy internetowe bardzo ważna jest w nich nawigacja, to od niej zależy jak szybko klient odnajdzie to czego szuka. Projektując nawigacje należy pamiętać, by była ona logicznie zorganizowana, u góry powinno znajdować się wielopoziomowe menu, mieszczące wszystkie główne kategorie i podkategorie, które stopniowo prowadzą do strony produktu. Kategorie powinny być jak najbardziej skonsolidowane, jednocześnie należy pozostawić miejsce na najlepiej sprzedające się produkty lub produkty sezonowe.

Aby ułatwić klientom szukanie produktów i dokonywanie zakupów, trzeba umożliwić im poruszanie się po prostych ścieżkach. Na przykład dla kobiet szukających sukienki będzie to: Kobieta > sukienki > sukienki koktajlowe.

Architektura informacji w projektowaniu stron internetowych 4

Korzyści jakie daje architektura informacji

Najprostszym sposobem na zmierzenie efektywności działań architektury informacji jest monitorowanie satysfakcji użytkowników. Jeżeli strona jest intuicyjna, łatwo się po niej porusza i szybko znajduje pożądane produkty, internauci z pewnością to docenią.

Jak zmierzyć użyteczność strony? Oto dwa główne wskaźniki:

  • Współczynnik odrzuceń – to odsetek odwiedzin, w których użytkownik wchodzi tylko na jedną stronę i ją opuszcza, nie podejmując żadnych działań. W przypadku sklepów internetowych wysoki współczynnik odrzuceń może świadczyć o złym odbiorze sklepu, dlatego powinien być monitorowany na bieżąco.
  • Współczynnik konwersji – to procent użytkowników, którzy wykonają na stronie pożądaną przez nas akcję, w sklepie internetowym będzie to finalizacja zakupów. Naturalnie im większa satysfakcja użytkownika (szybko znajduje produkty, płynnie porusza się po stronie), tym bardziej prawdopodobne że dokona zakupu, a współczynnik konwersji wzrośnie.
Architektura informacji w projektowaniu stron internetowych 6

Jak powinna działać?

Użyteczność jest zasadniczą kwestią dla architektury informacji, projektując architekturę informacji swojej strony internetowej musisz pamiętać o trzech podstawowych rzeczach:

  • Jasny cel – chcesz osiągnąć jak najwyższą sprzedaż, lub zainteresować swoją ofertą, Twoja strona powinna w łatwy i przejrzysty sposób prowadzić użytkowników do celu i zachęcać ich do podjęcia działań,
  • Spójna grafika – spójna, czytelna i przejrzysta grafika sprawi, że użytkownicy z łatwością będą poruszali się po stronie i nic nie odwróci ich uwagi,
  • Słuchanie użytkowników – patrz na swoją stronę z perspektywy użytkowników, których chcesz przyciągnąć, stosuj rozwiązania dla nich potrzebne i korzystne. Na bieżąco testuj swoją stronę i sprawdzaj czy wdrażane zmiany przynoszą oczekiwane efekty.