07 sierpnia 2017

Analiza słów kluczowych – czyli jak dobrać właściwe frazy?

Analiza słów kluczowych – co to jest?

Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu odpowiednich słów kluczowych (inaczej fraz lub fraz kluczowych), które są najczęściej używane przez internautów do szukania produktów lub usług. Badanie słów kluczowych jest pierwszym krokiem w tworzeniu wszelkich działań marketingowych.

Po co nam analiza słów kluczowych?

Celem prowadzenia każdego biznesu jest jak najwyższa sprzedaż towarów lub usług. W branży e-commerce zależy to przede wszystkim od właściwie wdrażanej strategii SEO. Każdy z nas codziennie przeszukuje internet, by znaleźć pożądane informacje, produkty, czy usługi, to jakie strony pojawią się nam na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, w głównej mierze zależy od odpowiednio prowadzonych działań marketingowych. Badanie słów kluczowych jest tutaj niezbędnym procesem, który gwarantuje efektywną optymalizację i pozycjonowanie strony, a co za tym idzie zwiększenie współczynnika konwersji i sprzedaży.

Poznanie najbardziej popularnych fraz kluczowych pozwoli nam ocenić jakie są aktualne oczekiwania, trendy czy sezonowe zainteresowania, pomoże nam także określić potencjalną wielkość rynku. Dzięki trafnie dobranym słowom kluczowym nie przyciągniemy przypadkowych użytkowników, ale takich którzy rzeczywiście są zainteresowani naszą ofertą.

Marketing treści, reklamy w social media, czy płatne reklamy, każda z tych strategii marketingowych mająca na celu przyciągnięcie użytkowników, bazuje właśnie na odpowiednich słowach kluczowych. Warto przeanalizować frazy kluczowe używane przez naszą konkurencję, zwłaszcza tych stron które mają wysoką pozycję w rankingu, jeśli w ich przypadku dane frazy są skuteczne, my także możemy spróbować je wykorzystać. Ponadto zawsze istnieje szansa znalezienia niszy w danej branży, którą można zagospodarować, opłaca się być kreatywnym i wychodzić naprzeciw zainteresowaniom klientów, to może nam dać dużą przewagę nad konkurencją.

Analiza słów kluczowych ma bardzo duże znaczenie w branży e-commerce, może przyczynić się do sukcesu ale i do porażki biznesu, dlatego nigdy nie powinna być lekceważona.

Rodzaje słów kluczowych

  • słowa brandowe – czyli zawierające nazwę konkretnej firmy lub marki, wpisywane są przez osoby które dokładnie wiedzą jakiej strony szukają.
  • słowa ogólne – frazy składające się najczęściej z 1-2 wyrazów, stosują je użytkownicy szukający danych produktów, ale nie będący jeszcze zdecydowani na konkretną rzecz np.: sukienki, torebki.
  • słowa long tail – słowa kluczowe zawierające 3 i więcej wyrazów, wykorzystują je użytkownicy, którzy szukają bardzo konkretnych produktów i mają sprecyzowane oczekiwania np.: sukienki na wesele, lub frazy poradnikowe: jak zrobić naleśniki.
Analiza słów kluczowych – czyli jak dobrać właściwe frazy? 2

Jak dobrać słowa kluczowe?

Dobierając słowa kluczowe należy skupić się na kilku głównych warunkach, jakie powinny one spełniać:

  • związane z zawartością strony – zależy nam na użytkownikach zainteresowanych naszą ofertą, dlatego słowa kluczowe powinny dokładnie określać rodzaj działalności lub oferowane przez nas produkty,
  • popularne – chcemy trafiać do jak największej liczby użytkowników, należy jednak pamiętać, że im bardziej popularna fraza tym większa konkurencja i trudniej będzie ją wypromować,
  • poprawne gramatycznie – unikaj niepoprawnych sformułowań typu „narty komis”, a używaj „komis narciarski”,
  • dostosowane do grupy docelowej – wczuj się w rolę swoich potencjalnych klientów i wyobraź sobie jak oni szukaliby Twojej oferty.

Właściwie dobrane frazy kluczowe to wstęp do udanej optymalizacji strony, od nich w dużej mierze będzie zależał sukces działań SEO. Oto główne kroki jakie powinieneś podjąć wybierając słowa kluczowe:

  • Sporządź listę oferowanych produktów lub usług, podziel je na grupy i do każdej dobierz po kilka słów kluczowych, jeśli ograniczasz obszar działalności dołącz do słów kluczowych nazwę miasta lub województwa.
  • Skorzystaj z narzędzi ułatwiających dobór słów kluczowych, na rynku jest wiele podobnych aplikacji które pomogą dobrać właściwe frazy.
  • Bądź kreatywny, na rynku są setki podobnych do Twojej firm i każda z nich będzie celować w podobne frazy kluczowe, spróbuj wykorzystywać słowa kluczowe które również będą chętnie wyszukiwane ale będą miały mniejszą konkurencję.
  • Najmniej konkurencyjne a jednocześnie często wyszukiwane są słowa kluczowe z długiego ogona, warto je wykorzystywać zarówno jeśli zależy nam na sprzedaży jak i na przyciągnięciu użytkowników np. do naszego firmowego bloga. Przykładowo jeżeli sprzedajesz torebki, doprecyzuj podstawowe słowo kluczowe „torebki skórzane” i rozwiń je np. w „torebki skórzane na długim pasku”.
Analiza słów kluczowych – czyli jak dobrać właściwe frazy? 3

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Jeżeli sporządziłeś już wstępną listę słów kluczowych, korzystając z własnej intuicji lub podpowiedzi innych osób, warto rozszerzyć tą listę wykorzystując specjalne narzędzia pomocne w doborze właściwych słów kluczowych. Oto kilka aplikacji z jakich możesz skorzystać.

Planer słów kluczowych Google – bezpłatne i bardzo proste w obsłudze narzędzie adwords, na podstawie jednego słowa kluczowego wyświetla propozycje innych fraz kluczowych, pokazuje ich przybliżoną skuteczność i konkurencyjność.

Ubersuggest – to podobne narzędzie do adwords, również bardzo proste w obsłudze, jego dodatkowym atutem jest możliwość wyboru działu wyszukiwania.

Keyword Tool – to również bardzo intuicyjne, darmowe narzędzie, które generuje setki fraz kluczowych, dodatkowo prezentuje je w bardzo przejrzysty sposób.

Word Stream – kolejne, bardzo popularne narzędzie służące do analizy słów kluczowych, proponuje alternatywne frazy oraz częstotliwość ich wyświetlania.