30 czerwca 2014

Jak stworzyć system identyfikacji wizualnej firmy? Zasady tworzenia Visual Identity

Czym jest identyfikacja wizualna • Corporate Identity • Visual Identity

Identyfikacja wizualna marki jest symbolicznym odzwierciedleniem wszystkich informacji związanych z daną firmą, produktem czy usługą jaką oferujesz. Ten wygląd wizualny i odczucia z nim związane służą do zbudowania konkretnych skojarzeń i oczekiwań względem Twojej firmy, produktów czy usług, których jesteś właścicielem lub producentem.

Tożsamość wizualna danej firmy jest i powinna być skierowana do obydwu stron zarówno tych wewnątrz firmy, jak i odbiorców zewnętrznych, istnieją cztery główne funkcje, które powinny zostać podkreślone:

  • Identyfikacja wizualna jak wskazuje sama nazwa powinna być charakterystyczna dla danej marki i wywoływać związane z nią odpowiednie skojarzenia. Musi być również łatwo rozpoznawalna w swojej treści, aby klienci i zainteresowane strony mogły w szybki sposób zrozumieć jej przekaz właśnie poprzez to, co widzą.
  • Identyfikacja wizualna świadczy o reputacji. Dla podmiotów zewnętrznych wizualny znak marki lub sam krój użytego fontu może być zinterpretowany w odniesieniu do jakości lub samej usługi. Musimy pamiętać, że jakikolwiek źle opracowany, niechlujny element identyfikacji może w momencie zrazić konsumentów do danej firmy.
  • Identyfikacja firmowa może pełnić także inne funkcje w organizacji, np. poprzez wykorzystanie go do zaprezentowania szczegółowo innych działów wchodzących w skład struktury firmy, poprzez stosowanie markowych tożsamości dla różnych linii produktów lub działów. Przykładem może być marka Nike, która posiada swój własny identyfikator wizualny ale udostępnia go również dla swoich linii produkcyjnych takich jak Air Jordan, Nike Golf czy Nike Skateboarding.
  • Identyfikacja jest ważna również dla samych interesariuszy wewnętrznych w organizacji, którzy to mogą się identyfikować ze swoją własną marką, której są twórcami, przedstawicielami, czy po prostu uczestnikami. Przykładem tego mogą być siły zbrojne, które w poszczególnych działach w swojej zorganizowanej strukturze mają swój indywidualny znak wizualny, reprezentujący ich jako grupę.

Zasady tworzenia Identyfikacji Firmowej

Przed tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej firmy należy pamiętać, że powinien on być:

1. Zgodny ze specyfiką i stylem firmy

Identyfikacja wizualna w najszybszy sposób odpowiada na pytanie jaki jest charakter firmy. W zależności od rodzaju branży, należy w odpowiedni sposób dobrać wszystkie elementy identyfikacji takie jak kolorystyka, rodzaj czcionek czy styl projektu. Wszystkie wizualne detale powinny jasno nawiązywać i kojarzyć się ze specyfiką danej działalności, dzięki czemu odbiorca mając styczność z Twoją firmą natychmiast zorientuje się jak powinien ją postrzegać.

2. Jednolity i zgodny z całym system komunikacji społecznej organizacji

Postrzegaj swoją markę jako osobę, jej wizerunek musi być spójny, w innym przypadku odbiorca szybko się pogubi. Identyfikacja wizualna nie może być zlepkiem poszczególnych elementów, musi stanowić jednolity system, tylko wtedy będzie spełniać swoje funkcje. Należy zadbać o wszystkie detale aby potencjalny klient, niezależnie czy odwiedza stronę internetową, profil na Facebooku, ma kontakt z Twoim pracownikiem lub dostaje wizytówkę, zawsze dostawał tą samą opowieść.

3. Oryginalny, odróżniający firmę od konkurencji

W czasach bardzo silnej konkurencji na rynku zasada jest prosta, wyróżnij się albo przestaniesz istnieć. Firmy dopiero wchodzące na rynek poza świetną ofertą, potrzebują też wyjątkowego opakowania, które wyróżni ją na tle konkurencji. Tylko profesjonalny i dobrze przemyślany system identyfikacji pozwoli przyciągnąć odbiorców, sprawi że Twoja marka zacznie istnieć w świadomości konsumentów, a co za tym idzie zwiększy skuteczność działań marketingowych.

4. Dobrze wyeksponowany i zauważalny

Wraz z rozwojem technologii zwiększa się ilość elementów jakie można włączyć w system identyfikacji wizualnej. Im więcej wykorzystanych opcji, tym większy będzie zakres oddziaływania na odbiorców. Jednak aby identyfikacja wizualna miała faktyczny wpływ musi być przede wszystkim dobrze widoczna. Powinna od pierwszych sekund przyciągać wzrok i być łatwa do zapamiętania, dobrze aby projekty były proste i jasno kojarzyły się z Twoją ofertą.

5. Jednoznaczny, nie powodujący negatywnych skojarzeń

Poprzez identyfikację wizualną dzielimy się przesłaniem marki, dlatego odbiorca patrząc na wszelkie wizualne elementy, nie może głowić się co mieliśmy na myśli. Przekaz musi być jasny i zrozumiały dla klientów, bez dwuznacznych i sprzecznych ze sobą skojarzeń.

W Condictor mamy doświadczenie w pomaganiu nowym firmom, jak i tym które chcą odświeżyć swój zakurzony już nieco wizerunek na tle ich dalszej drogi do osiągnięcia pożądanego sukcesu. Tworzymy identyfikacje, które naprawdę są zdolne scharakteryzować profil danej firmy i usługi jakie za nią idą. Pracujemy, aby dowiedzieć się, co sprawia, że Twoja firma jest wyjątkowa, a następnie opracowujemy szereg sposobów, w jaki możemy zaprezentować jej wizerunek. Dbamy o odpowiedni dobór materiałów i assetów zarówno w jej obrębie, jak i poza nim. W ramach naszego doświadczenia, opracowaliśmy już wiele tożsamości dla różnych klientów, a niektóre z tych prac możecie oglądać w naszym portfolio.

 Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości na temat czegokolwiek dotyczącego rozwoju, lub kreowania tożsamości, lub po prostu potrzebujesz porady, zajrzyj do naszego działu FAQ, aby uzyskać odpowiedź. Jeśli chcesz podjąć z nami współpracę to, prosimy nie wahaj się skontaktować z nami za pomocą formularza lub pod numerem: 506 235 763.

Tymczasowy 4
Tymczasowy 3
tm-stationery-v2
pasiewicz-mockup-v2