13 lutego 2018

Współczynnik konwersji i jego optymalizacja

Konwersja • Efektywność strony internetowej • Conversion Rate

Współczynnik konwersji to procent osób, które po wejściu na stronę wykonują oczekiwaną przez nas akcję, może to być dokonanie zakupu, wysłanie zapytania, zapisanie się do newslettera, ale także jak najdłuższe pozostanie na stronie, lub obejrzenie zamieszczonego video. Współczynnik konwersji jest miarą sukcesu strony, niezależnie od rodzaju działalności jaką prowadzisz w internecie.

Optymalizacja współczynnika konwersji polega na podjęciu działań mających na celu jego podwyższenie, może polegać na dopasowaniu oferty, marketingu czy wyglądu strony do oczekiwań klientów.

Sklepy Internetowe 14

Dlaczego optymalizacja współczynnika konwersji jest ważna?

Dla osób prowadzących działalność w internecie współczynnik konwersji jest bardzo ważny, ponieważ jest on równoznaczny z powodzeniem biznesu. Aby był wysoki musi podlegać ciągłej optymalizacji.

Generalnie sukces internetowego biznesu zależy od dwóch czynników, ruchu na stronie oraz konwersji. Optymalizując współczynnik konwersji możesz zwiększyć sprzedaż wykorzystując użytkowników, których już przyciągnąłeś do strony, jest to tańszy i bardziej efektywny sposób w porównaniu do pozyskiwania nowych użytkowników, a jego efekty są długofalowe.

Konkurencja rośnie, rynek się zmienia podobnie jak potrzeby i wymagania konsumentów. Dlatego konieczna jest nieustanna optymalizacja współczynnika konwersji. Należy ciągle dostosowywać ofertę do potrzeb klientów, poprawiać strategię marketingową i wzmacniać zainteresowanie marką, by jak największa liczba osób skorzystała z Twojej oferty.

Jak optymalizować współczynnik konwersji?

Optymalizacja współczynnika konwersji to długi i wymagający proces, aby go rozpocząć należy w pierwszej kolejności przeprowadzić głęboką analizę strony. Należy między innymi poznać źródła pozyskiwania użytkowników, czy ścieżki konwersji i znaleźć ewentualne słabe punkty, które można by było usprawnić.

Google Analytics to podstawowe narzędzie służące do pozyskania przydatnych statystyk, daje ono możliwość prześledzenia jakie cele realizują użytkownicy na stronie (czas spędzony na stronie, odwiedzenie wyznaczonej liczby stron, czy odtworzenie video). Kolejnym pomocnym narzędziem do analizy jest Hotjar, którego główną zaletą jest to, że pozwala w dokładny sposób poznać jak zachowuje się użytkownik na stronie, jak korzysta ze strony, w jakie elementy klika i jakie odwiedza podstrony.

Współczynnik konwersji i jego optymalizacja 2

Kiedy już zostaną zebrane potrzebne dane, należy ustalić jaki element lub elementy trzeba poprawić. W przypadku współczynnika konwersji mogą to być:

  • intuicyjność obsługi – bezwzględna prostota i łatwość poruszania się po stronie,
  • zmiana przycisków call to action – ich położenie oraz treść która ma zachęcać do podjęcia akcji,
  • szybkość strony – użytkownicy nie będą czekać,
  • oferowanie kilku opcji płatności,
  • walory estetyczne – zmiana układu poszczególnych elementów strony, kolorystyki, czcionek, zgodnie z obowiązującymi trendami,
  • treści – unikalne i dokładne informacje dotyczące produktów, opinie klientów, recenzje, jasna polityka zwrotu towarów, odpowiednie słowa kluczowe.

Oczywiście wszystko zależy od konkretnej sytuacji i celu jaki chcemy osiągnąć, czasem niewielka zmiana spowoduje wzrost konwersji, jednak co zadziała w jednym przypadku, może mieć odwrotny skutek w innym.

Identyfikacja elementów które wymagają zmian, oraz ich wprowadzenie pozwala przejść do kolejnego etapu optymalizacji jakim jest przeprowadzanie testów A/B, w zależności od ich wyników można planować kolejne działania.

Podsumowując

Optymalizacja współczynnika konwersji to nie jednorazowe działanie, ale niekończący się proces, dlatego powinna być regularnie i często przeprowadzana. Zamiast inwestować czas i pieniądze w pozyskiwanie nowych użytkowników, optymalizacja współczynnika konwersji pozwala wykorzystać już istniejący ruch na stronie do generowania większych zysków. Wdrażając odpowiednie rozwiązania, w sposób bardzo efektywny można zmienić odwiedzających użytkowników w klientów.