07 lipca 2017

Czym są Testy A/B i dlaczego warto je przeprowadzać?

Strony internetowe są wciąż zmieniane i unowocześniane, tak by były jak najbardziej atrakcyjne i przyjazne dla użytkowników. Skąd jednak wiedzieć, czy dana zmiana rzeczywiście spodoba się internautom? Temu właśnie służą testy stron internetowych, a wśród nich testowanie A/B.

Testowanie A/B – co to takiego?

To jedna z metod testowania stron internetowych, która polega na utworzeniu dwóch wersji tej samej strony, oryginalnej (strona A) i ze zmianami (strona B), oraz porównaniu ich współczynnika konwersji. W rzeczywistości nie oznacza to jednak, że możemy testować tylko dwie wersje, można testować wile zmian, tworząc kilka wersji tej samej strony, test A/B/C/D/E itd.

Jak działają testy A/B?

Testy A/B są raczej proste do przeprowadzenia, jednak należy spełnić kilka warunków by otrzymać wiarygodne wyniki. Na wstępie musimy określić jaki element chcemy przetestować, może to być nagłówek, wezwanie do akcji, układ tekstu, kolor, itd. Możemy także stworzyć zupełnie nową wersję strony, gdzie zmienimy cały layout, jednak w obu tych przypadkach zasada pozostanie ta sama, test pokaże nam która wersja jest skuteczniejsza, a nie jakie zmiany na to wpłynęły.

Następnym ważnym krokiem jest ustalenie konkretnego celu testowania i hipotezy, np. celem będzie zwiększenie liczby zapytań ofertowych, a hipotezą to, że jeśli zmienimy przycisk wezwania do akcji, jego kolor, wielkość, czy rozmieszczenie uzyskamy większą ilość zainteresowanych użytkowników.

Przeprowadzenie testu A/B musi odbywać się w tym samym czasie, aby uniknąć zmian sezonowych i wpływu obowiązujących trendów. Test powinien trwać przynajmniej 7 dni, a liczba odwiedzających powinna wynosić minimum 100 użytkowników.

Ruch na stronie powinien być rozdzielony losowo i po równo, tylko wtedy test A/B będzie wiarygodny a wyniki miarodajne.

Na koniec pozostaje analiza wyniku i ustalenie „zwycięscy” testu, czyli tej strony której współczynnik konwersji był większy.

Co to są Testy A/B

Dlaczego warto przeprowadzać testy A/B?

Wynik testu dostarcza Ci rzetelnych danych dotyczących optymalizacji strony, na ich podstawie możesz dokonywać zmian i mieć pewność że przyniosą one realne korzyści.

To dosyć prosty i szybki sposób na poprawę współczynnika konwersji, przy tym samym ruchu na stronie. Czasem niewielka zmiana pojedynczego elementu, może znacznie zwiększyć ilość użytkowników, którzy wykonają pożądane przez Ciebie działania.

Dodatkowym plusem jest niewielki koszt testu, gdyż ogranicza się on jedynie do stworzenia drugiej wersji strony, oraz proste w interpretacji wyniki.

Marketing internetowy powinien opierać się na ciągłych ulepszeniach, przeprowadzanie testów stanowi więc nieodzowny element dobrych strategii marketingowych. Jeśli chcesz by Twoja strona internetowa działała jeszcze skuteczniej testy A/B są koniecznością.