28 sierpnia 2017

E-mail marketing – czym jest i jak z niego korzystać?

E-mail marketing – co to jest ?

E-mail marketing to rodzaj marketingu bezpośredniego, który polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji. Główne zadania email marketingu to nawiązywanie relacji z klientami, budowanie lojalności oraz wzrost sprzedaży. E-mail marketing wykorzystuje takie narzędzia jak newslettery, biuletyny, reklamy zamieszczane w wiadomościach czy ankiety.

E mail marketing może być świetnym sposobem na pozyskanie nowych klientów i wzrost sprzedaży, pod warunkiem, że będzie on efektywnie przeprowadzany. W obecnych czasach jesteśmy bombardowani reklamami z każdej strony, przestajemy wiec zwracać na nie uwagę. Otrzymywane przez nas e-maile najczęściej mają bardzo przewidywalną i mało zachęcającą treść. Co zrobić by nasz e-mail marketing był skuteczny i wyróżniał się na tle konkurencji?

e-mail-marketing-2

Skuteczny E-mail marketing

  • sam sporządź bazę e-maili, najlepiej poprzez formularze na stronie internetowej, zapisują się do niej osoby zainteresowane Twoją ofertą, co sprawi ze marketing kierowany do nich będzie dużo bardziej efektywny,
  • personalizuj wiadomości, wysyłaj specjalnie przygotowane oferty, dostosowane do potrzeb konkretnego odbiorcy,
  • zadbaj o grafikę, wiadomość powinna być przejrzysta, jasno pokazywać cel i zachęcać do podjęcia akcji,
  • wysyłaj wiadomości maksymalnie co 14 dni, większa częstotliwość może tylko zniechęcić użytkowników,
  • wysyłki muszą być responsywne, ponieważ coraz więcej osób sprawdza pocztę przez urządzenia mobilne.
e-mail-marketing-4

Rodzaje E-maili, które należy wykorzystywać:

  • wiadomości powitalne – zdecydowana większość użytkowników, zapisująca się do newslettera liczy na otrzymanie wiadomości powitalnej, to również świetna okazja aby nawiązać więź i zainteresować subskrybenta swoją ofertą. W treści maila możesz podziękować, wyrazić wdzięczność za zaufanie, a także udzielić przydatnych informacji np. dotyczących korzystania z Twojego serwisu. Podarowanie kodu rabatowego to także świetny sposób na powitanie potencjalnego klienta.
  • „opuszczony koszyk” – to wiadomości wysyłane automatycznie do użytkowników którzy dodali produkty do koszyka, ale nie dokończyli transakcji i opuścili sklep. Poza przypomnieniem o niedokończonych zakupach możemy także zachęcić klienta pisząc np. o kończącej się promocji na dany towar. Tego rodzaju maile mają dość wysoki poziom konwersji.
  • odpowiedź na podjęte działania – mogą to być maile potwierdzające dokonanie zakupu, w których dziękujesz za zakupy i udzielasz wszystkich potrzebnych informacji. To również wiadomości wysyłane automatycznie w związku z innymi działaniami takimi jak zmiana hasła, prośba o wsparcie itp.
  • newslettery promocyjne – to wiadomości informujące o promocji z ograniczeniem czasowym. Wiadomość taka ma pobudzić użytkownika do szybkiego działania, sprawić żeby oferta wydawała się wyjątkowa i bardzo atrakcyjna.
  • wiadomości na specjalne okazje – Święta, Walentynki, Dzień Ojca i Matki, to znakomity czas by zachęcić potencjalnych klientów do zakupów, zwłaszcza jeśli przygotujesz dla nich specjalne promocje.
  • wiadomości nagradzające – to e-maile, które możesz wysyłać do swoich lojalnych klientów, którzy na przykład wydali w Twoim sklepie określoną kwotę. W takiej wiadomości możesz nie tylko podziękować, ale również przedstawić wyjątkowe oferty lub kupony rabatowe.
  • wiadomości polecające – to wiadomości zawierające informacje o produktach dostępnych w Twoim sklepie, które zostały ostatnio zakupione przez innych użytkowników, a którymi również może zainteresować się Twój adresat.
e-mail-marketing-1

Dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu?

1. Szeroki zasięg – według badań Radicati Group, do końca 2017 roku liczba aktywnych kont e-mailowych wyniesie 4,9 miliarda, to więcej aktywnych kont niż na Facebooku (2 miliardy) i Twitterze (328 milionów).

2. Niskie koszty – e mail marketing jest wciąż jednym z najtańszych rodzajów reklamy. Nie wymaga on skomplikowanych narzędzi i jest stosunkowo prosty w przygotowaniu i wdrażaniu, dlatego nawet najmniejsze firmy mogą z niego korzystać.

3. Wysoki wskaźnik rentowności – według Direct Marketing Association na każdy zainwestowany 1$, e –mail marketing przynosi zwrot w wysokości 43$, a skutecznie wdrażany może zwiększyć przychody nawet o ponad 700%.

4. Wysoki współczynnik klikalności – CTR czyli stosunek kliknięć do liczby wyświetleń to bardzo precyzyjny sposób pomiaru efektywności działań e-mail marketingu. W kampaniach mailingowych CTR wynosi prawie 3,5 %, natomiast średni CTR na Facebooku to jedynie 0,17 % a na Twitterze od 1-3 %.
Najpopularniejsze narzędzia e-mail marketingu to MailChimp, Scope, PutsMail, czy Emma.