28 sierpnia 2017

E-mail marketing – czym jest i jak z niego korzystać?

E-mail marketing – co to jest ?

E-mail marketing to rodzaj marketingu bezpośredniego, który polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji. Główne zadania email marketingu to nawiązywanie relacji z klientami, budowanie lojalności oraz wzrost sprzedaży. E-mail marketing wykorzystuje takie narzędzia jak newslettery, biuletyny, reklamy zamieszczane w wiadomościach czy ankiety.

E mail marketing może być świetnym sposobem na pozyskanie nowych klientów i wzrost sprzedaży, pod warunkiem, że będzie on efektywnie przeprowadzany. W obecnych czasach jesteśmy bombardowani reklamami z każdej strony, przestajemy wiec zwracać na nie uwagę. Otrzymywane przez nas e-maile najczęściej mają bardzo przewidywalną i mało zachęcającą treść. Co zrobić by nasz e-mail marketing był skuteczny i wyróżniał się na tle konkurencji?

e-mail-marketing-2

Skuteczny E-mail marketing

  • sam sporządź bazę e-maili, najlepiej poprzez formularze na stronie internetowej, zapisują się do niej osoby zainteresowane Twoją ofertą, co sprawi ze marketing kierowany do nich będzie dużo bardziej efektywny,
  • personalizuj wiadomości, wysyłaj specjalnie przygotowane oferty, dostosowane do potrzeb konkretnego odbiorcy,
  • zadbaj o grafikę, wiadomość powinna być przejrzysta, jasno pokazywać cel i zachęcać do podjęcia akcji,
  • wysyłaj wiadomości maksymalnie co 14 dni, większa częstotliwość może tylko zniechęcić użytkowników,
  • wysyłki muszą być responsywne, ponieważ coraz więcej osób sprawdza pocztę przez urządzenia mobilne.
e-mail-marketing-4

Rodzaje E-maili, które należy wykorzystywać:

  • wiadomości powitalne – zdecydowana większość użytkowników, zapisująca się do newslettera liczy na otrzymanie wiadomości powitalnej, to również świetna okazja aby nawiązać więź i zainteresować subskrybenta swoją ofertą. W treści maila możesz podziękować, wyrazić wdzięczność za zaufanie, a także udzielić przydatnych informacji np. dotyczących korzystania z Twojego serwisu. Podarowanie kodu rabatowego to także świetny sposób na powitanie potencjalnego klienta.
  • „opuszczony koszyk” – to wiadomości wysyłane automatycznie do użytkowników którzy dodali produkty do koszyka, ale nie dokończyli transakcji i opuścili sklep. Poza przypomnieniem o niedokończonych zakupach możemy także zachęcić klienta pisząc np. o kończącej się promocji na dany towar. Tego rodzaju maile mają dość wysoki poziom konwersji.
  • odpowiedź na podjęte działania – mogą to być maile potwierdzające dokonanie zakupu, w których dziękujesz za zakupy i udzielasz wszystkich potrzebnych informacji. To również wiadomości wysyłane automatycznie w związku z innymi działaniami takimi jak zmiana hasła, prośba o wsparcie itp.
  • newslettery promocyjne – to wiadomości informujące o promocji z ograniczeniem czasowym. Wiadomość taka ma pobudzić użytkownika do szybkiego działania, sprawić żeby oferta wydawała się wyjątkowa i bardzo atrakcyjna.
  • wiadomości na specjalne okazje – Święta, Walentynki, Dzień Ojca i Matki, to znakomity czas by zachęcić potencjalnych klientów do zakupów, zwłaszcza jeśli przygotujesz dla nich specjalne promocje.
  • wiadomości nagradzające – to e-maile, które możesz wysyłać do swoich lojalnych klientów, którzy na przykład wydali w Twoim sklepie określoną kwotę. W takiej wiadomości możesz nie tylko podziękować, ale również przedstawić wyjątkowe oferty lub kupony rabatowe.
  • wiadomości polecające – to wiadomości zawierające informacje o produktach dostępnych w Twoim sklepie, które zostały ostatnio zakupione przez innych użytkowników, a którymi również może zainteresować się Twój adresat.
e-mail-marketing-1

Dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu?

1. Szeroki zasięg – według badań Radicati Group, do końca 2017 roku liczba aktywnych kont e-mailowych wyniesie 4,9 miliarda, to więcej aktywnych kont niż na Facebooku (2 miliardy) i Twitterze (328 milionów).

2. Niskie koszty – e mail marketing jest wciąż jednym z najtańszych rodzajów reklamy. Nie wymaga on skomplikowanych narzędzi i jest stosunkowo prosty w przygotowaniu i wdrażaniu, dlatego nawet najmniejsze firmy mogą z niego korzystać.

3. Wysoki wskaźnik rentowności – według Direct Marketing Association na każdy zainwestowany 1$, e –mail marketing przynosi zwrot w wysokości 43$, a skutecznie wdrażany może zwiększyć przychody nawet o ponad 700%.

4. Wysoki współczynnik klikalności – CTR czyli stosunek kliknięć do liczby wyświetleń to bardzo precyzyjny sposób pomiaru efektywności działań e-mail marketingu. W kampaniach mailingowych CTR wynosi prawie 3,5 %, natomiast średni CTR na Facebooku to jedynie 0,17 % a na Twitterze od 1-3 %.
Najpopularniejsze narzędzia e-mail marketingu to MailChimp, Scope, PutsMail, czy Emma.

Może Ci się spodobać również
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)

29 październik 2018
Czym jest Growth hacking?

Czym jest Growth hacking?

08 październik 2018
Czym jest domena internetowa?

Czym jest domena internetowa?

01 październik 2018