Marketing internetowy kojarzy nam się głównie z SEO (Search Engine Optimization) czyli optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, czym jednak jest SEM (Search Engine Marketing). Często te dwa pojęcia uznawane są błędnie za to samo, tymczasem SEM ma dużo szersze znaczenie.
Czym jest SEM?
SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach, to całość działań mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w sieci. W skład SEM wchodzą zarówno płatne linki sponsorowane, czyli PPC (Pay Per Click), oraz pozycjonowanie, którego efektem jest darmowy wzrost ruchu na stronie – SEO (Search Engine Optimization).
Kolejnym pojęciem związanym z SEM jest SERP (ang. Search Engine Result Page), czyli strona rezultatów wyszukiwania, która wyświetla się w odpowiedzi na szukane słowa kluczowe. SERP składa się z płatnych linków (PPC) oraz darmowych, tzw. naturalnych (SEO).
Do najbardziej popularnych wyszukiwarek należą:
Google – to największa wyszukiwarka na świecie, posiada 77,82 % udziału w światowym rynku i 1,6 biliona użytkowników odwiedzających miesięcznie.
Bing – 400 milionów odwiedzających miesięcznie, co daje 7,96 % światowego rynku i drugie miejsce pod względem popularności.
Yahoo – nieco mniej bo 300 milionów użytkowników miesięcznie i 6,58 % rynku, to wynik trzeciej najpopularniejszej wyszukiwarki.
W jaki sposób pytamy wyszukiwarki?
Jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji istnieją trzy typy zapytań:
- nawigacyjne – to wyszukiwanie konkretnej strony internetowej, wpisujemy cały adres, jego część lub np. nazwę firmy, której stronę chcemy odwiedzić.
- informacyjne – szukamy konkretnej informacji na interesujący nas temat, np. ceny produktu, opinii o nim, lub daty jakiegoś wydarzenia.
- transakcyjne – to wyszukiwania które najbardziej interesują marketerów, ponieważ szukamy produktów lub usług w celu ich zakupienia. Transakcyjne wyniki wyszukiwania posiadają najwięcej płatnych reklam.
Wiedząc jak użytkownicy korzystają z wyszukiwarek, można lepiej dostosować działania marketingowe. Jednak to jaki rodzaj marketingu internetowego zastosujemy, zależy przede wszystkim od branży w jakiej działa dane przedsiębiorstwo, jego strategii rozwoju, możliwości i oczekiwań.
Optymalizacja SEO to fundament działań marketingu internetowego, wysoka pozycja w wynikach darmowych wyszukiwarki to większy ruch na stronie, wzrost świadomości marki i budowanie zaufania. Strategia SEO wymaga jednak sporo czasu i dużego wkładu pracy, jej efekty są za to długotrwałe i owocne. W przypadku zapytań informacyjnych to najlepsze rozwiązanie.
W niektórych przypadkach warto połączyć działania SEO i PPC. Płatna reklama pojawi się nad wynikami darmowymi, możemy umieścić przy niej dodatkowe informacje np. zdjęcia produktów. Strategia PPC przyniesie szybkie efekty i znacząco poprawi widoczność strony internetowej w sieci. To świetne rozwiązanie w przypadku nowych firm, lub gdy wprowadzany jest na rynek nowy produkt i chcemy go bardzo szybko wypromować.
Zarówno strategia pozycjonowania jak i płatnych reklam wymaga ciągłej i odpowiedniej optymalizacji i analizy, tylko wtedy działania te będą skuteczne. Jest wiele narzędzi które nam w tym pomogą, oto kilka z nich:
- Google Analytics – duża funkcjonalność, prosta obsługa i zerowy koszt sprawiają, że jest to najpopularniejsze narzędzie analityczne.
- Google’s Search Console – bezpłatna usługa Google, pomocna zarówno dla profesjonalistów jak i zupełnych laików.
- Google’s Keyword Planner – darmowe narzędzie do sprawdzania popularności słów kluczowych, przydatne zarówno w kampaniach AdWords jak i SEO.