29 marca 2016

Jak zaplanować projekt strony internetowej?

Projektowanie strony internetowej to niemałe przedsięwzięcie.

Kiedy pokonasz już pierwsze przeszkody, zdobędziesz interesariuszy projektu, podejmiesz decyzje o inwestycji oraz jej zakresie, a także zorganizujesz zespół zarządzający, nie będzie już odwrotu. Ty i Twój zespół właśnie stanęliście przed nowym wyzwaniem, a teraz pora go zrealizować.

Niezależnie od rodzaju projektu, plan to podstawa. Kluczem do sukcesu jest to jak dobrze zaplanujesz całą inwestycję i zmotywujesz swój zespół do pracy. Aby pomóc Ci stworzyć odpowiedni plan budowy strony internetowej, zebraliśmy najważniejsze informacje, uwzględniając kapitał jaki będzie Ci potrzebny aby zacząć. Oczywiście każdy projekt jest inny i ma różne potrzeby, chcemy jedynie pokazać Ci jakie masz możliwości i na co powinieneś zwrócić uwagę.

plan-strona-www-800x533

TWÓJ ZESPÓŁ

Dobrze zorganizowany zespół pracowników to Twój największy atut. To jak jest tworzony zależy oczywiście o Twoich możliwości i tego jak duże jest przedsiębiorstwo, niemniej jednak poniżej przedstawiamy niektóre role i obowiązki jakie należy uwzględnić przy tworzeniu zespołu zajmującego się stroną internetową.
Odpowiedzialność za projekt – wyznacz osobę, która będzie punktem kontaktowym z zespołem i będzie zobowiązana do raportowania o przebiegu projektu do wyższego kierownictwa.

Pisanie treści na stronę – niezależnie czy projektujesz stronę internetową od podstaw, czy tworzysz nową wersje już istniejącej witryny, powinieneś mieć jedną osobę odpowiedzialną za zebranie wszystkich informacji i napisanie treści na stronę. Jeśli posiadasz duży zespół i kilka osób zajmujących się tworzeniem zawartości strony, mimo wszystko wyznacz jedną osobę, która zorganizuje pracę, zbierze całą treść w jedno miejsce i będzie odpowiedzialna za jej ostateczny kształt.

Analiza – kto będzie odpowiedzialny za zebranie danych statystycznych, które pozwolą między innymi ocenić ruch na starej stronie internetowej? Porównanie osiągnięć bieżącej witryny w stosunku do nowej, będzie niezbędne by zrozumieć jakie udoskonalenia należy wprowadzić by strona odniosła sukces.

Projektowanie – kto zajmie się projektowaniem i tworzeniem grafiki na stronę internetową? Kto będzie odpowiedzialny za ogólny wygląd strony i całokształt wrażeń jakich ma doświadczać użytkownik?

Rozwój – kto zajmie się budowa strony od kwestii technicznej, jej funkcjami i właściwościami?

Hosting – kto będzie odpowiedzialny za wybór hostingu i umieszczenie strony na serwerze? Szybkość strony internetowej jak i jej bezpieczeństwo są jedną z kluczowych właściwości strony www.

Zapewnienie jakości (Quality assurance; QA) – wyznacz osobę odpowiedzialną za utrzymanie wysokich standardów tworzenia strony. To jedna osoba która będzie koordynować wysiłki pozostały członków zespołu, usprawni cały proces, czego efektem ma być strona z obniżonym współczynnikiem odrzuceń, przejrzysta i użyteczna.

Strategia – wszyscy członkowie zespołu powinni współpracować ze sobą i być zaangażowani w tworzenie strategii, im bardziej zespół będzie myślał do przodu, tym lepszy projekt powstanie.

Zobacz jak działamy i co możemy zrobić za Ciebie.

wytyczne-identyfikacja-800x533

WYTYCZNE DOTYCZĄCE IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ

Spójne wytyczne pozwolą skupić i utrzymać Twój zespół wokół jednego określonego tematu, zarówno podczas tworzenia treści jak i przy projektowaniu strony. Jeżeli firma nie posiada jeszcze określonej identyfikacji wizualnej, będzie bardzo istotnym aby przynajmniej nakreślić jak powinna wyglądać i jak być postrzegana. Dzięki temu Twój zespół może pracować wokół jednej koncepcji i ostateczne rezultaty ich pracy będą spójne. Oto kilka wskazówek, które należy rozważyć:

Typografia – rodzaj czcionki, który będzie najbardziej odpowiedni, ewentualnie jaka czcionka była używana dotychczas i czy można ją wykorzystać na nowej stronie?

Grafika – jaki ma być ogólny wygląd strony, jak ma się prezentować i na co Twój zespół powinien zwracać uwagę.

Ilustracje + Ikonografia – jeśli na stronie przedstawiane będą ilustracje lub ikony, jak powinny wyglądać i jak być odbierane?

Przesłanie – jakie jest przesłanie strony, jakie informacje ma przekazywać, do kogo będą one adresowane, jaki ma być ich ton i na co Twój zespół ma zwracać uwagę podczas pisania treści?

Kolorystyka – jakie firma wykorzystuje kolory i jak są one użyte? Ustalenie tego bardzo uprości prace i zawęzi pole działania dla Twoich pracowników.

Albo pozostaw to nam i sprawdź nasze możliwości projektowe.

wiedza-doswiadczenie-800x533

WIEDZA I DOŚWIADCZENIE

To zawsze dodatkowy atut. Gdy przystępujesz do nowego projektu strony internetowej, na początek zastanów się nad zasadniczymi kwestiami skąd jesteś, gdzie aktualnie się znajdujesz i dokąd zmierzasz?

Historia – jeśli prześledzisz drogę swojej firmy od powstania do aktualnego miejsca, uświadomisz sobie co wciąż przyciąga uwagę do Twojej bieżącej strony internetowej, a co nie. Czy jest to konkretna treść, zdjęcia, grafika lub chociażby kolorystyka. Wiedząc jakie są oczekiwania Twoich odbiorców, zaoszczędzisz sporo czasu i z góry określisz co i gdzie należy przenieść na nową stronę internetową.

Funkcjonalność – jakie funkcje istniejące na bieżącej stronie internetowej można byłoby przenieść do nowej witryny. Czy istnieją jakieś integracje, które muszą być zachowane? Czy potrzeba stworzyć nowe integracje np. z CRM? Czy masz bramy płatności? Czy istnieją strony, które muszą być chronione hasłem?

Dostęp – Twój zespół będzie prawdopodobnie potrzebował dostępu do analiz internetowych takich jak Google czy Adobe, a także haseł i loginów do bieżącej strony internetowej.

Wzory nazewnictwa treści – aby dobrze zorganizować treści na stronie, konieczne będzie ustalenie pewnych wzorów nazewnictwa dla wszystkich Twoich zasobów tak aby były spójne, a twój zespół mógł z łatwością je skatalogować i odnaleźć.

Twoi odbiorcy – zastanów się kim są osoby do których adresujesz swoja stronę internetową , im więcej Twój zespół wie o typach osobowości jakie mogą być zainteresowane Twoją ofertą, tym łatwiej i skuteczniej dostosuje treść i przekaz do ich potrzeb.

Hosting – czy wiesz już gdzie będzie znajdować się Twoja strona internetowa? Wybór hostingu zależy od technologii w jakiej napisana jest strona, czy dany hosting będzie w stanie ją obsłużyć? Należy zwrócić uwagę na pojemność serwera, transfer, uptime i bezpieczeństwo danych.

Testowanie – jeśli chcesz aby Twoja strona przyciągała jak najwięcej użytkowników i aby wskaźnik konwersji był jak najlepszy, konieczne będzie stosowanie narzędzi do testowania, dzięki nim dowiesz się jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej i co będzie wpływać na lepszy odbiór strony.

Jesteś ciekaw co możemy dla Ciebie zrobić? Sprawdź naszą ofertę tutaj.

ZAWARTOŚĆ STRONY

Tak, treść jest wciąż królem. To właśnie treść sprawi, że przyciągniesz użytkowników, zainteresujesz swoją ofertą i przekonasz do podjęcia działań, co ostatecznie przełoży się na wskaźnik konwersji.

Podsumowując, niezależnie czy projektowanie swojej strony internetowej zlecisz zewnętrznej firmie, czy zajmie się tym Twój dział marketingu, ważne aby wszystko dobrze przemyśleć i zaplanować. Wiemy, że każdy projekt jest inny, a jego realizacja wymaga różnych potrzeb. Mamy nadzieję, że udało się nam skłonić Cię do przemyśleń i nakreślić ogólny plan działania.